شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

وقت انتخاب فصل تازگی


وقت انتخاب فصل تازگی
خیابان ها، پیاده روها، مغازه ها، اتوبوس ها و واگن ها (مترو) غلغله است، شلوغ است؛ شلوغ تر از همه ایام سال. زن و مرد، کودک و نوجوان، دانش آموز و دانشجو، کارگر و مهندس، راننده و پزشک آمده اند. به میان انبوه جمعیت برای خرید شب عید. می خواهند به تناسب میزان درآمد و تعداد اعضای خانواده خرید کنند و به تعبیر بهتر نونوار شوند. ظاهرشان از کهنگی ها بری شود. و چونان بهار؛ بوی تازگی بدهند.
به دقت مغازه ها را می کاوند تا لباس، آجیل، فرش، یخچال، تلویزیون و طلا بخرند. با دقت هر چه تمام تر به ظرائف اجناس توجه می کنند و از یک نخ در رفته پیراهن نیز نمی گذرند و آن لباس را کنار می گذارند و یکی دیگر برمی دارند. عده ای دنبال مد سال یا مد فصل هستند. می خواهند بدانند رنگ فصل چیست. عده ای اما بیشتر براساس سلیقه خرید می کنند و به مد کاری ندارند. عده ای هم به هر دو توجه می کنند. کت و شلوار و مانتو را به مد و کفش را براساس سلیقه خود می خرند؛ این البته فقط یک مثال است. دور تا دور میدان ۷تیر را برای انتخاب فرش و مانتو می چرخند و با دقت تمام کالاهای مورد نظر را ورانداز می کنند. می خواهند پول بدهند؛ ثمره زحمتشان را.
در لابلای حرف ها، غرها، سکوت ها و داد زدن ها اما دنبال یک مد اجتماعی از نوع درونی هم هستند؛ سالها است که در پی آنند؛ مد عدالت. عدالت به آن معنا که هر کسی به اندازه توان و استعداد و تلاش خود صاحب حق باشد اما حقوق خود را انباشته نکند بلکه با اضافه داشته خود، دست ناتوان را بگیرد؛ این است فرق بین عدالت اسلامی و عدالت لیبرالی.
و مردم سالها است که مد عدالت را بر مبنای ارزش های برآمده از فطرت خود جستجو می کنند و البته برایش تلاش کرده اند و انتخابش کرده اند؛ بارها.
شب عید که می شود، مردم چه برای خرید لباس بیایند چه لوازم خانگی یا هر چیز دیگر دو چیز را مد نظر دارند. یکی این که می خواهند در این حضور پرشور، شاد وسبز آنها هم باشند و در نو نوارکردن جامعه، نقشی ایفا کنند و مورد بعدی برمی گردد به انتخاب. آنها می آیند که انتخاب کنند وسایل مورد نیاز یک فصل یا یک سال خود را. روزهای زیادی برای انتخاب های خود وقت می گذارند. در ترافیک سنگین می مانند، دود می خورند، حرصشان درمی آید، چانه می زنند و خسته هم می شوند اما شادند که انتخاب مطلوب خود را در چنته دارند. اسفندماه وقت انتخاب است و زمان همرنگی با دیگران در عرصه حضور برای خرید لباس یا تعیین سرنوشت.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید