جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

عمو محراب، کجایی که یادت بخیر


عمو محراب، کجایی که یادت بخیر
● به بهانه پانزدهمین سال غروب محراب شاهرخی
دوازدهم بهمن ماه مصادف با پانزدهمین سالگرد غروب سیه چرده محبوب فوتبال ایران مرحوم محراب شاهرخی است.
محراب شاهرخی در سال ۱۳۲۲ در اهواز به دنیا آمد.فوتبال را از کلوپ شنای اهواز آغاز کرد و از همانجا بود که جواز حضوردر تیم ملی فوتبال را در سال ۱۳۴۲ در بیست سالگی به دست آورد.
وی پس ازجدایی از کلوپ شنای اهواز به تیم شاهین تهران ملحق شد و همبازی مردانی چون طاووسی، کاشانی، بهزادی، دهداری، برومند، گنجاپور شد.
عمو محراب به همراه تیم ملی موفق به صعود به المپیک ۱۹۶۴ توکیو شد اما یک اختلاف باعث شد تا از حضور در المپیک محروم شود.
در یکی از سفرهای تیم ملی به شوروی سابق برای انجام یک دیدار دوستانه در آستانه المپیک ۱۹۶۴ توکیو، حسین مبشر رئیس فدراسیون وقت که خود یک دارایی چی قدیمی بود، مدیر باشگاه دارایی را به عنوان مسئول تیم راهی سفر کرد و به جای او عزت وطنخواه بازیکن تیم شاهین را از ترکیب کنار گذاشتند. این اتفاق باعث شد تا دیگر بازیکنان تیم شاهین در تیم ملی که شامل حمید برمکی، حمید شیرزادگان، حمید جاسمیان، همایون بهزادی و محراب شاهرخی بودند،در آستانه سفر، از همراهی تیم ملی به شوروی خودداری کنند. در پی آن فدراسیون آنان را به مدت یک سال از حضور در میادین داخلی و خارجی محروم کرد و پروانه باشگاه شاهین را نیز به مدت دو سال توقیف کرد.
محراب شاهرخی در سال ۱۳۴۵ با جدایی از شاهین به دارایی پیوست اما با انحلال این تیم و تاسیس تیم پرسپولیس به جمع دوستان قدیم خود پیوست.
وی تا سال ۱۳۵۳ در پرسپولیس بازی کرد اما در این سال مسئولین پرسپولیس به منظور جوان سازی تیم، بازیکنان قدیمی شاهین را که محراب شاهرخی هم جزوآنها بود از ترکیب تیم کنار گذاشتند و محراب شاهرخی نیز به تیم شاهین که با نام شهباز بازگشایی شده بود رفت.
وی در سال ۱۳۴۸ به همراه پیکان قهرمان باشگاههای تهران شده بود و در سال های ۱۳۵۰ و ۱۳۵۲ نیز با تیم پرسپولیس به قهرمانی لیگ تخت جمشید رسید. در سال ۱۳۵۴ به همراه ناظم گنجاپور مربی گری تیم شهباز را که تازه به دسته اول تخت جمشید صعود کرده بود برعهده گرفت.
وی در سال ۱۳۵۵ در فیلم سینمایی علف های هرز بازی کرد. مرحوم شاهرخی در حالی که وداع تلخی با پرسپولیس داشت در تابستان ۱۳۵۶و پس از ناکامی مربیانی چون منصور امیر آصفی و کونوف در پرسپولیس، سرمربی گری این تیم را برعهده گرفت.
اگرچه تا سال ۱۳۶۰ سکان هدایت پرسپولیس را در اختیار داشت اما در مدت این ۴ سال به علت وقوع انقلاب اسلامی ، تیم تنها در سال ۱۳۵۸ در جام شهید اسپندی شرکت کرد که در آن جام نیز با برتری یک بر صفر در دیدار پایانی مقابل پاس به عنوان قهرمانی دست یافت.
استیلای بی چون و چرای علی پروین در پرسپولیس با عث شد تا عمو محراب نیز در بهمن ۱۳۶۰ همچون مربیان پیش از خود از تیم استعفا کند تا مقدمان جانشینی علی پروین را فراهم سازد.
وی در سال ۱۳۶۳ دوباره مربی گری شاهین را برعهده گرفت اما با نیمه تمام ماندن مسابقات آن سال عمو محراب نتوانست در یک تورنمنت بزرگ مربی گری کند.
و سرانجام محراب شاهرخی این مرد محبوب فوتبال اندکی بعد از استاد و همبازی سابق خود مرحوم پرویز دهداری در ۱۲ بهمن ۱۳۷۱ در عسرت و تنهایی دعوت حق را لبیک گفت و دیده از جهان فرو بست تا پیکر پاکش در قطعه ۲۰ بهشت زهرا به خاک سپرده شود.
منبع : خبرگزاری ایسکا نیوز


همچنین مشاهده کنید