پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۱۰ مارس سال ۲۴۱ ـ روم با پیروزی در جنگ دریایی سال ۲۴۱ پیش از میلاد برکارتاژ ابرقدرت شد


روم در جنگ دریایی دهم مارس سال ۲۴۱ پیش از میلاد نیروی دریایی کارتاژ ( قرطاجنه ــ شمال آفریقا ) را شکست داد و از آن پس نزدیک به هزار سال آقای مدیترانه بود. این نبرد که به جنگ « ائوگوسا ( جزیره ای در مدیترانه ) » معروف شده است روم را به صورت یک ابر قدرت در آورد.ایران ابر قدرت دیگر جهان بود.
انگیزه جنگ ، دست اندازی کارتاژ Carthage به جزایر جنوبی ایتالیا از جمله سیسیل ( سیچیلیا ) بود . دولت روم در آغاز کار از دادن اعلان جنگ به کارتاژ که برتری دریایی داشت هراس داشت.
بزرگان روم چاره کار را بر وضع مالیات تازه و دعوت از کشتی سازان فنیقی و یونانی برای ساختن کشتی جنگی برای آن دولت دیدند و طولی نکشید که دویست کشتی نظامی از نوع کاملا تازه که هر پاروی آنها را پنج مرد به حرکت در می آوردند آماده شد .
جراثقالهای این کشتی ها می توانست سنگهای بزرگ و گوی های چرب ( آغشته به روغن ) شعله ور را به سوی کشتی های دشمن پرتاب کند و آنها را به آتش بکشد.
در سینه این کشتی ها همانند کشتی های تانک بر ( تانک لاندینگ ) امروز تخته های کشویی بلندی نصب می شد که سربازان پیاده و سوار بتوانند سریعا در ساحل دشمن پیاده شوند و تعرض خود را آغاز کنند . این تخته ها ( پلهای تخته ای ) هنگام دریانوردی بر دو بدنه کشتی بسته می شد و پس از نزدیک شدن به ساحل به قسمت سینه کشتی انتقال می یافت که در عین حال از اصابت تیر به سربازان تا توقف کشتی در آبهای کم عمق جلوگیری کند.
باید دانست که بیشتر مردم کارتاژ را مهاجران فنیقی ( سوریه و لبنان امروز ) تشکیل می دادند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید