جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

کاهش وزن و جادوهای غذائی


کاهش وزن و جادوهای غذائی
۱. بعضی‌ها معتقدند که غذاهای دارای پروتئین بالا و کربوهیدرات پائین راه مفیدی برای کاهش وزن هستند.
تأثیرات طولانی‌مدت غذاهای دارای پروتئین بالا و کربوهیدرات پائین ناشناخته هستند. مصرف بیشتر کالری در غذاهای دارای پروتئین بالا مانند تخم‌مرغ و پنیر برنامه غذائی مدونی نیست. ممکن است شما در طول روز غذای چربی‌دار و دارای کلسترول بالا مصرف کنید که این امر خطر افزایش بیماری‌های قلبی را در بر دارد. یا ممکن است شما در طول روز مقدار کمی میوه یا سبزیجات و به‌طور کلی حبوبات مصرف کیند که یبوست و کمبود بافت غذائی را در شما ایجاد می‌کند. استفاده از غذاهای دارای کربوهیدرات پائین و پروتئین بالا عواقبی چون حالت تهوع و خستگی و ناتوانی را دارد. مصرف کمتر از ۱۳۰ گرم کربوهیدرات در یک روز منجر به مسدود شدن کیتون‌های خون می‌شود این امر ممکن است باعث ایجاد مقدار زیادی از اسیدهای ادراری شود که خود عامل خطرناکی برای بروز تب نقرس و سنگ کلیه است. این عارضه برای زنان باردار و کسانی‌که دارای دیابت با امراض کلیوی هستند خطرات بسیاری دارد. غذاهای دارای پروتئین بالا و کربوهیدرات پائین اغلب دارای کالری کمی هستند. زیرا انتخاب غذائی، منحصراً محدود می‌شود. این‌گونه غذاها ممکن است برای مدت کوتاهی باعث کاهش وزن شود. اما برنامهٔ غذائی با کالری محدود که شامل مقادیری کربوهیدرات و پروتئین و چربی است موجب کاهش وزن می‌شود.
۲. بعضی‌ها معتقدند که غذاخوردن بعد از ساعت موجب افزایش وزن می‌شود. در واقع مهم این نیست که چه‌وقت از روز غذا می‌خورید بلکه مهم این است که چه غذائی یا چه مقدار غذا می‌خورید یا چه اندازه فعالیت بدنی انجام می‌دهید که نشانگر این مطلب است که وزن شما بالا می‌رود یا کاهش می‌یابد یا ثابت می‌ماند. اگر می‌خواهید قبل از وقت خواب غذای مختصری میل کنید ابتدا در مورد این مسئله فکر کنید که در طول روز چه مقدار کالری مصرف کرده‌اید. از خوردن غذای مختصر (اسنیک) روبه‌روی تلویزیون در شب بپرهیزید که این‌کار موجب می‌شود تا شما آسان‌تر غذای بیشتری را بخورید.
۳. بعضی‌ها معتقدند که غذاهای مخصوص مثل انگور، کرفس، سوپ، کلم چربی بدن را می‌سوزاند. در واقع هیچ غذائی چربی بدن را نمی‌سوزاند. بعضی از غذاها به‌همراه کافئین ممکن است به سوخت و ساز بدن به مدت کوتاهی تسریع ببخشد. اما مجموع این عوامل باعث کاهش وزن نمی‌شود. بهترین راه ممکن جهت کاهش وزن کم کردن مقدار کالری غذائی است که میل می‌کنید یا این‌که فعالیت بدنی بیشتری انجام دهید.
۴. بعضی‌ها معتقدند که فرآورده‌های گیاهی و طبیعی در کاهش وزن مؤثر هستند. در واقع فرآورده‌های کاهش وزن که به‌طور گیاهی و طبیعی وجود دارند ضرورتاً سالم و ایمن نیستند چون این‌گونه محصولات معمولاً از حیث اینکه سالم هستند یا از حیث کاهش وزن مؤثر هستند تست نشده‌اند. برای مثال فرآورده‌های گیاهی محصولی که توسط دولت ایالات متحدهٔ آمریکا ممنوع شده مشکلات بهداشتی وخیم و حتی مرگ را موجب شده است. پس از مصرف هرگونه فرآورده کاهش وزن با پزشک مشورت کنید. بعضی از محصولات گیاهی و طبیعی می‌توانند برای سلامتی زیان‌آور باشند.
۵. بعضی‌ها معتقدند که فرآورده‌های لبنی باعث چاق شدن می‌شوند و برای سلامتی مضر هستند. شیرهای بدون چرب یا با درصد چربی پائین مانند ماست و پنیر دقیقاً شبیه تمام فرآورده‌های لبنی مقوی هستند. اما این‌گونه محصولات، چربی و کالری کمتری دارند و هم‌چنین دارای پروتئین جهت نیرومندسازی ماهیچه‌ها هستند و به درست کارکردن ارگان‌های بدن کمک می‌کنند. راهنمای غذائی که برای آمریکائی‌ها توصیه شده به این قرار است: افراد ۹ الی ۱۸ سال یا بیشتر از ۵۰ سال به سه نوع از لبنیات توصیه شده‌اند شیر ـ ماست و پنیر حتی در طول روز. افراد میان‌سال از ۱۹ الی ۴۹ سال به دو وعده از فرآورده‌های لبنی نیاز دارند. حتی وقتی که این افراد تمایل به کاهش وزن دارند باید در یک وعده از فرآورده‌های لبنی معادل با یک فنجان شیر یا ماست استفاده کنند.
۶. بعضی‌ها معتقدند که گردو و فندق باعث چاقی می‌شود. مصرف کمی گردو بخشی از برنامهٔ کاهش وزن به شمار می‌آید. مقدار کالری و چربی گردو و فندق زیاد است در هر صورت در گردو و فندق چربی‌های سالم که موجب مسدودشدن شریان (سرخرگ‌ها) نمی‌شود وجود دارد. یک‌سوم فنجان مخلوط فندق و گردو حدود ۲۷۰ نوع کالری دارد.
۷. بعضی‌ها معتقدند که نشاسته باعث چاقی می‌شود و هنگامی‌که قصد داریم وزن خود را کاهش دهیم باید از مصرف آنها چشم‌پوشی کنیم. بیشتر غذاها نشاستهٔ زیادی دارند مثل نان و برنج و حبوبات و باقلا و میوه‌جات و بعضی از سبزیجات مثل سیب‌زمینی مقدار چربی و کالری کمی دارند. این‌گونه غذاها وقتی به مقدار زیاد مصرف شود ممکن است چربی و کالری بالائی داشته باشند. غذاهائی که نشاستهٔ آنها بالاست منبع مهم انرژی بدن محسوب می‌شوند.
منبع : مجله بهکام


همچنین مشاهده کنید