پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۱۴مارس ۲۰۰۴ ـ سوسیالیستها با مخالفت با همکاری اسپانیا با آمریکا در اشغال نظامی عراق انتخابات اسپانیا را بردند


سوسیالیستهای اسپانیا که جنگ عراق را نا عادلانه خوانده بودند در انتخابات یکشنبه ، ۱۴مارس ۲۰۰۴ ، در اسپانیا برنده اول شدند و با ۱۶۴ کرسی در مجلس ۳۵۰ نفری دولت ائتلافی آینده را تشکیل می دهند.
برخی از مفسران آمریکایی شکست حزب حاکم راست میانه اسپانیا را در انتخابات ۱۴ مارس ضربه ای به جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا خوانده اند. مخالفت با حزب حاکم درست از یک سال پیش که نخست وزیر اسپانیا در کنفرانس « آزور » به متحدان اروپایی ( فرانسه و آلمان ) پشت کرد و بر ضد صدام حسین به آمریکا و انگلستان پیوست آغاز شده بود و در چنین روزی در سال گذشته ، اسپانیایی ها برضد
« ازنار »نخست وزیر وقت دست به تظاهرات زده بودند.
خوزه لویس رودریگز زاپاترو رهبر ۴۳ ساله سوسیالیست ها و نخست وزیر تازه اسپانیا « ازنار » را متهم کرده بود که به بوش خدمت می کرد ، نه اسپانیا . زاپاترو وعده داده است که دولت او با دروغ و آدمکشی مبارزه خواهد کرد و در تامین هماهنگی ، صلح و تقویت وحدت اروپا گام بر خواهد داشت و اسپانیا را به جایگاهی که پیش از جنگ عراق در اروپا داشت باز خواهد گردانید و اگر سازمان ملل امور عراق را به دست نگیرد، سربازان اسپانیا را تا اول ژوئیه از عراق به وطن باز خواهد گردانید.
بر خلاف انتظار، انفجارهای ده گانه اخیر به پیروزی سوسیالیست ها کمک کرد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید