پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

استئوآرتریت چیست؟


استئوآرتریت چیست؟
استئوآرتریت چیست؟
استئوآرتریت شایعترین نوع آرتریت (التهاب مفصلی)، به خصوص در میان افراد مسن است. گاهی اوقات از اسامی (DJD (Degenerative Joint Disease) و استئوآرتروز (Osteoarthrosis) نیز برای نامیدن این بیماری استفاده میشود.
استئوآرتریت بیماریی مفصلی است که در درجه اول غضروف مفصل را درگیر مینماید. غضروف بافتی لغزنده است که انتهاهای استخوانها را در یک مفصل میپوشاند.
استخوانها داشتن حرکتی آسان بر روی یکدیگر را مدیون غضروفهای سالم هستند. وظیفه دیگر غضروفها جذب شوک در طی حرکات فیزیکی میباشد (Shock Absorption). در بیماری استئوآرتریت لایه سطحی غضروفها خرده شده و از بین میرود که باعث میشود استخوانهای زیر غضروفها به همدیگر ساییده شوند و نهایتا درد، ورم، و کاهش حرکت در مفصل به وجود آید. به مرور زمان مفصل شکل طبیعی خودش را از دست می دهد. همچنین اسپور های استخوانی (زوائدی استخوانی که استئوفیت نامیده میشوند) در لبه های مفصل رشد میکنند که خود باعث درد و ناراحتی بیشتر می شوند. بیماران مبتلا به استئوآرتریت معمولا درد و محدودیت حرکت در مفصل دارند. برعکس دیگر انواع آرتریت که در آنها ممکن است سایر اعضای داخلی نیز درگیر شوند استئوآرتریت تنها مفاصل را درگیر مینماید. به عنوان مثال آرتریت روماتوئید علاوه بر مفاصل سایر قسمتها را نیز میتواند درگیر کند، زودتر از استئوآرتریت فرد را مبتلا میکند و ممکن است علاوه بر ورم و قرمزی در مفصل باعث شود که فرد احساس مریضی، خستگی، و یا حتی در مواردی احساس تب نماید.
● استئوآرتریت بیشتر چه کسانی را مبتلا میسازد؟
استئوآرتریت یکی از شایعترین علل ناتوانی در بزرگسالان است. اگرچه افراد جوانی که دچار سانحه یا جراحت در مفاصلشان شده اند نیز ممکن است دچار استئوآرتریت شوند، اما این عارضه بیشتر افراد مسن را درگیر میکند. چنانچه رادیوگرافی از مفاصل افراد بالای ۶۵ سال به عمل آید شواهدی مبنی بر وجود این عارضه در حداقل یکی از مفاصل در بیش از نیمی از این جمعیت دیده میشود. هردوجنس زن و مرد مبتلا میگردند، اگرچه در سن کمتر از ۴۵ این عارضه بیشتر در مردان و در سنین بالای ۴۵ بیشتر در زنان مشاهده میگردد.
● استئوآرتریت چطور افراد را مبتلا می کند؟
نحوه بروز استئوآرتریت در افراد مختلف متفاوت است. در برخی از افراد سیر بیماری سریع است و در برخی دیگر علایم جدیتر و شدیدتر هستند. علت دقیق شروع این فرآیند هنوز مشخص نشده است ولی دانشمندان مجموعه اس از عوامل را در پیدایش این عارضه دخیل می دانند که عبارتند از: اضافه وزن، فرآیند پیری، صدمات مفصلی، و فشارهایی که در بعضی از مشاغل یا بعضی فعالیتهای ورزشی بر مفاصل وارد میشوند.
استئوآرتریت معمولا در مفاصل انتهایی انگشتان، شصت، گردن، کمر، زانوها، و در مفاصل لگن خود را نشان میدهد.
● استئوآرتریت تنها باعث بروز مشکل در مفاصل افراد نمیشود بلکه به نحوی روی وضعیت مالی و اقتصادی و همچنین نحوه و شیوه زندگی آنها نیز تاثیر دارد.
● تاثیرات مالی:
▪ هزینه های درمان
▪ عدم بازدهی مالی فرد در حین درمان
▪ تاثیرات بر روی نحوه زندگی:
▪ افسردگی
▪ اضطراب
▪ احساس درماندگی
▪ محدود شدن فعالیتهای روزانه
▪ محدودیتهای شغلی
▪ بوجود آمدن مشکل در پذیرش مسئولیتها و شرکت جستن در فعالیتهای فرحبخش
● با وجود تمامی این مشکلها افراد مبتلا به استئوآرتریت "میتوانند" زندگی فعال و ثمربخشی داشته باشند که از طریق پیروی از استراتژیهای خاصی است که اهم آنها عبارتند از:
▪ استفاده از داروهای ضد درد
▪ ورزش و استراحت به میزان کافی
▪ آموزش به بیمار و اجرای برنامه های حمایتی
▪ آموزش مراقبت از خود و ایجاد نگرشی خوب از سلامت

به نقل از http://tavanbakhshi.persianblog.com/
منبع : بانک مقالات فارسی


همچنین مشاهده کنید