شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۲۷ مارس ۲۰۰۴ ـ تظاهرات نیم میلیون نفری اعتراض به انتخابات جزیره تایوان


۲۷ مارس ۲۰۰۴ ـ تظاهرات نیم میلیون نفری اعتراض به انتخابات جزیره تایوان
در پی یک هفته تظاهرات و اعتراض به انتخابات جزیره تایوان، شنبه ۲۷ مارس ۲۰۰۴ شمار معترضین که در میدان مقابل ساختمان حکومت این جزیره و خیابانهای اطراف آن جمع شده و شعار می دادند از ۵۰۰ هزار تن تجاوز کرده بود. این جمعیت خواستار شمارش مجدد آراء بودند، زیرا که « چن شوی ـ بیان » تنها با ۳۰ هزار رای اضافی خود را برنده اعلام کرده است ، حال آن که عدم دقت در شمارش آراء مشاهده شده بود. در انتخابات تعیین حاکم تایوان و معاونش بیش از ۱۳ میلیون تن رای داده بودند. معترضین همچنین مدعی بودند که روز پیش از انتخابات، چون « چن » می دانست که آراء لازم را به دست نخواهد آورد با طرح نقشه ، و به منظور جلب عطونت مردم نسبت به خود، یک صحنه سوء قصد به خود ترتیب داده بود که به اجرا درآمد ، ولی از تیرانداز اثری به دست نیامد!. معترضین در این زمینه هم درخواست رسیدگی داشتند.
در جریان تظاهرات یک هفته ای تایوان، دولت چین که تایوان را جزیره یاغی خود می داند اخطار کرده بود که اگر نظم تایوان برهم خورد ساکت نخواهد نشست و اقدام خواهد کرد. چین در عین حال به دولت آمریکا که پیروزی « چن » را در انتخابات تایوان تبریک گفته بود رسما اعتراض کرد و این عمل آمریکا را یک مداخله در امور چین اعلام داشت.
تظاهر کنندگان تایوان عمدتا از اعضای حزب ملی گرای «کومین تانگ» بودند که با اعلام استقلال تایوان مخالفند.
سرانجام « چن » که خود را با پانصد هزار معترض رو به رو دید، بامداد یکشنبه قبول کرد که اگر معترضین به دادگاه دادخواست دهند و قاضی به دوباره شماری آراء حکم دهد، وی این حکم را به اجرا خواهد گذارد.
در پی این موافقت، پلیس از معترضین خواست که پراکنده شوند و سپس برای متفرق ساختن آنان به زور متوسل شد.
تظاهرات پانصد هزار نفری در تایوان تا ۲۷ مارس ۲۰۰۴ سابقه نداشت. « چن » از حامیان اعلام استقلال تایوان است که چین از دهها سال پیش اخطار کرده است که اگر چنین شود به ارتش متوسل خواهد شد. مسئله تایوان از سال ۱۹۴۹ که ملیون از خاک اصلی به این جزیره فرار کردند به وجود آمده و بزرگترین مسئله برای چین شده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید