شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تغذیه کمکی


تغذیه کمکی
● بطور کلی در بحث تغذیه کمکی کودکان دو مورد مجزا قابل بحث میباشد
▪ ایا شیر مادر برای تغذیه شیرخوار کافی است؟
▪ از چه موادی برای تغذیه کمکی شیرخوار میتوان استفاده کرد؟
شیر مادر برای تمامی شیرخواران تا پایان شش ماهگی کاملا کافی است و هیچ شیرخواری (بخصوص شیر مادر ) تا پایان شش ماهگی نیاز به تغذیه کمکی ندارد .
گاها مشاهده میشود مادران از سیر نشدن فرزندشان نگران هستند باید بگویم که ملاک کافی بودن شیر مادر از نظر پزشکی افزایش وزن شیر خوار و منحنی رشد کودک میباشد و تا وقتی این منحنی در محدوده استاندارد باشد شیر خوار (کوچکتر از شش ماه )نیازی به تغذیه کمکی ندارد. بنابراین بعد از شش ماهگی زمان شروع تغذیه کمکی میباشد
شروع تغذیه با مواد سهل الهضم و با مقدار کم باید اغاز شود بطور کلی استفاده از عسل و مرکبات قبل از یک سالگی برای کودکان ممنوع است .
در اغاز موادی مانند پوره سیب زمینی و هریره بادام با حجم کم مناسب است و همچنین
غذاهای ابکی مثل سوپ صاف شده باید دقت کرد که دستگاه گوارش کودکان در ابتدا قادر به هضم و جذب غذاهای سنگین و پر چربی را ندارد . استفاده از تخم مرغ نباید با بیشتر از یک عدد در هفته اغاز شود و به مرور بر این مقدار افزود .
موادی مانند لعاب برنج و فرنی ارزش غذایی خیلی خوبی برای کودک دارند
فراموش نشود که مواد غذایی نفخ زا مانند حبوبات (اگر زیاد مصرف شود) میتوانند باعث دل درد و بیقراری کودک شوند
مواد غذایی اماده که با نامهای مختلف در بازار موجود میباشند در عین حال که از طعم و گاها ارزش غذایی خوبی برخوردار هستند ولی در مجموع هیچ کودک سالمی نیاز صددرصد به مصرف انها ندارد و مادران میتوانند غذاهای کمکی کودکان خود را با کیفیت عالی خودشان تهیه نمایند
● نکات پرستاری :
مواد غذائی که نباید تا قبل از یکسال تمام استفاده شوند عبارتند از : سفیده تخم مرغ ، شیرگاو ( بیش از ۱۰۰ سی سی و نجوشیده ) ، پنیر ، انواع توت ، آلبالو ، گیلاس ، کیوی ، خربزه ، عسل ، بادام زمینی ، مرکبات ، اسفناج ، و کلم .
بهتر است از آبمیوه های آماده که دارای مواد نگهدارنده است استفاده نشود .
برای شروع تغدیه کمکی در روزهای اول شاید یک قاشق چایخوری کافی باشد و نباید به یکباره با مقدار زیاد شروع کنید .
همچنین هر نوع غذائی که به رژیم غذائی کودک اضافه میشود بهتر است تا یکهفته غذای جدیددیگری به رژیم او اضافه نکنید تا در صورتی که کودک دچار مشکلی از نظر حساسیت شود به راحتی بتوان به مشکل او پی برد .
منبع : بانک مقالات فارسی


همچنین مشاهده کنید