سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

برخی دیگر از رویدادهای ۱ آوریل


● ۱۸۱۵: «اوتو فون بیسمارک» دولتمرد آلمانی و بانی وحدت آلمان (رایش) به دنیا آمد و ۶۵ سال عمر کرد.
● ۱۹۲۴: یک دادگاه آلمان در این روز آدولف هیتلر را به اتهام طراحی یک کودتا در ایالت باواریای آلمان (شهر مونیخ) به پنج سال زندان محکوم کرد که تنها ۹ ماه در زندان ماند و در این مدت کتاب mein kamf را نوشت. کودتای مونیخ که به «کودتای بیر هال» معروف شده است به نتیجه نرسیده بود.
● ۱۹۳۷: دولت انگلستان عدن را که ناظر بر تنگه استراتژیک باب المندب است، یک کلنی خود اعلام کرد. عدن (یکی از بنادر جنوبی جمهوری یمن) پس از کسب استقلال، پایتخت جمهوری دمکراتیک خلق یمن (یمن جنوبی) بود تا این که دو یمن به صورت کشوری واحد در آمدند.
● ۱۹۳۹:
فرانکو در اواخر عمر
جنگ داخلی سه ساله و خونین اسپانیا که زاییده معارضه چپها و راستهای جهان غرب بود به سود راستگرایان پایان یافت و فرانسیسکو فرانکو دیکتاتور این کشور شد.
● ۱۹۴۸: کار محاصره زمینی برلن غربی که در درون آلمان شرقی قرار گرفته بود، از سوی نیروهای بلوک شرق آغاز شد و جهان را در لبه پرتگاه یک جنگ جهانی دیگر قرار داد.
● ۱۹۵۵: جنبش استقلال طلبی قبرس برای پاره کردن زنجیر استعمار انگلستان آغاز بکار کرد. اسقف ماکاریوس رهبری این جنبش را که به ثمر رسید برعهده داشت.
● ۲۰۰۱: اسلوبودان میلوشویچ رهبر حزب سوسیالیست صربستان دستگیر و به هلند (زندان دادگاه جهانی) منتقل شد. وی که ۱۱ سال بر صربستان و یوگوسلاوی حکومت کرده بود، ۱۱ مارس ۲۰۰۶ در ۶۵ سالگی در سلول زندان به صورت «مرده» مشاهده شد و مسئله مرگ او هنوز به درستی کشف نشده است. غرب به میلوشویچ اتهام «جنایتکار جنگ» زده بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید