جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

جدول رشد مصور


جدول رشد مصور
مشاهده سیر رشد كودك برای هر پدر و مادری لذت بخش و شیرین است. ثبت این تغییرات و اطلاعات مربوط به آن موجب می‌شود سال‌ها پس از بزرگ شدن فرزندمان نیز بتوانیم از دیدن و به یادآوردن سال‌های شیرین كودكی او لذت ببریم.
این جدول رنگین و زیبا را با مقداری پارچه فوتر و یك متر پارچه مخصوص خیاطی درست كنید. از زمانی كه كودك شما بتواند روی پاهای خود بایستد می‌توانید قد او را روی این جدول علامت گذاری كنید. این آویز دیواری ضمن ثبت تغییرات قد كودك به اتاق او نیز زیبایی می‌بخشد. برای تهیه این جدول رشد یك قطعه پارچه فوتر آبی رنگ را به عرض ۴۰ سانتی‌متر و طول ۵/۱ متر ببرید. لبه بالای پارچه را از سه سانتی‌متری لبه پارچه تا كنید و با چسب پارچه بچسبانید یا با یك ردیف دوخت ساده در جای خود نگاه دارید. حال می‌توانید با عبور دادن یك قطعه چوب حصیر از میان تای پارچه آن را به دیوار آویزان كنید.
لبه پائین فوتر را از فاصله حدود ۷سانتی متری لبه تا كنید و فقط از هر سر و نقطه وسط بدوزید یا بچسبانید به این ترتیب دو جیب روی پارچه تشكیل می‌شود كه از آنها برای نگهداری سیب‌های اضافی استفاده می‌شود.
یك قطعه پارچه فوتر قهوه ای را به عرض ۱۵ سانتی متر و طول ۱۱۰ سانتی متر ببرید. از پارچه فوتر سبز نیز بوته چمن پائین درخت و همچنین برگ‌های سردرخت را ببرید و در جای خود مطابق تصویر بدوزید یا بچسبانید. همچنین از پارچه سبز برگ‌های سیب را نیز ببرید از برگ‌ها برای نوشتن تاریخ هر بار اندازه گیری قد كودك استفاده كنید. با پارچه فوتر قرمز تعدادی سیب یك شكل و هم اندازه درست كنید. تعدادی از این سیب‌ها را برای تزئین بالای درخت روی آن بچسبانید و مابقی سیب‌ها را در جیب‌های پائین درخت نگاه دارید و بعد از هربار اندازه گیری قد كودك در جای خود قرار دهید.
از نوك برگ‌های سیب به عنوان نشانه برای علامت گذاری عدد مربوط به قد كودك روی متر استفاده كنید و روی برگ هم تاریخ اندازه گیری را یادداشت كنید. ۵۰ سانتی متر از یك متر خیاطی را ببرید سپس آن را در وسط تنه درخت بچسبانید. برای نصب جدول رشد یك قطعه ریسمان را به دو سر حصیر كه از میان تای پارچه عبور داده اید ببندید. هنگام نصب جدول حتماً از شخص دیگری كمك بگیرید تا اندازه گیری محل نصب جدول صحیح باشد. آن را باید به صورتی روی دیوار نصب كنید كه فاصله سر متر تا زمین درست ۵۰ سانتی متر باشد به این ترتیب عدد روی متر نشان دهنده اندازه دقیق قد كودك از زمین خواهد بود. هر بار كه قد كودك را اندازه می‌گیرید عكسی از كودك را به صورت دایره‌ای بریده و روی سیب بچسبانید. اگر دو فرزند دارید می‌توانید در هر سوی درخت سیب‌های مربوط به یكی از فرزندانتان را قرار دهید.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید