سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

چه پوششی برای کف خانه مناسب تر است


چه پوششی برای کف خانه مناسب تر است
▪ کف پوشهای چوب پنبه ای:
این نوع کف پوش از چوب پنبه حقیقی ساخته می شوند که از پوست درخت بلوط گرفته می شود که اغلب در مناطق مدیترانه ای مخصوصاً در کشور پرتغال بسیار یافت می شود. به دلیل اینکه برای تولید این کف پوش احتیاج به پوست درخت بلوط داریم لذا تولید آن برای اکوسیستم مخرب نمی باشد. این نوع کف پوش در مکانهایی استفاده می شوند که انعکاس صدا در آنجا مهم محسوب می شود و می خواهند محیطی آرام داشته باشند مانند استودیوها. رنگ چوب پنبه رنگی گرم دارد و به دکوراسیون خانه و یا اتاق حالتی بسیار زیبا و طبیعی می بخشد. این کف پوش معروف است به اینکه جزو راحت ترین نوع کف پوش برای پا محسوب می شود و همچنین عایق صدای مناسبی نیز می باشد و در تمام نقاط خانه مانند آشپزخانه و حتی کتابخانه کف پوش مناسبی است مانند کف پوشهای چوبی، کف پوش چوب پنبه ای نیز می تواند به وسیله واکس و یا پلییوریتن براق شود. رایج ترین نوع براق کردن استفاده از واکس است که به کف پوشها جلای بسیار زیبا می بخشد و لازم است حداقل سالی یک بار واکس زده شوند. اما برای کف پوشهای استفاده شده در آشپزخانه بهتر است از براق کننده پلییوریتن استفاده شود زیرا احتیاج به مراقبت کمتری دارد و همچنین استحکام بیشتری دارد. به دلیل اینکه این نوع کف پوش جاذب آب می باشند می بایست کاملاً مراقب بود و هر زمان که آب یا مایع دیگری بر روی آن ریخت سریعاً توسط پارچه پاک و تمیز شود چون این نوع کف پوش هم به راحتی منبسط و منقبض می شود. کف پوشهایی چوب پنبه ای وجود دارد که از پلاستیک ساخته می شوند.
▪ کف پوشهای لینولیوم:
این نوع کف پوش یک مخلوط طبیعی ساخته شده از روغن تخم کتان اکسید شده، خاک اره، سنگ آهک پودر شده، صمغ کاج و رنگدانه های مختلف. این مخلوط اولین بار در سال ۱۸۶۳ توسط یک شخص انگلیسی به نام فدریک دالتون ساخته شد. این مواد بسیار مستحکم هستند و به صورت وسیعی در تمامی مناطق مانند آپارتمانها و حتی مناطق صنعتی استفاده می شد تا اینکه کف پوشهای پلاستیکی در سال ۱۹۴۰ در دسترس مردم قرار گرفت. کف پوشهای پلاستیکی مصنوعی در مقایسه با این نوع کف از نظر نگهداری بسیار راحت تر بوده و به طور چشمگیری بازار فروش لینولیوم را کساد کرد. این روزها در بعضی مواقع مردم این نوع کف پوش (لینولیوم و کف پوش مصنوعی) را با یکدیگر اشتباه می کنند در صورتی که مواد تشکیل دهنده آن دو کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. تنوع رنگ در کف پوشهای لینولیوم بسیار زیاد می باشد و آنها به صورت ورقه ای در بازار موجود می باشند.
▪ کاشی های کف چرمی:
این نوع از کاشی ها نیز در رنگها و سایزهای مختلفی وجود دارد. آنها می توانند خیلی زیبا و شیک باشند و عایقهای بسیار خوبی برای صدا محسوب می شوند. در زیر پا خیلی نرم و لطیف احساس می شوند و ظاهری بسیار لوکس و گرانقیمت دارند. در طول زمان شکل چرم عوض می شود و حالتی کتیند (تغییر در رنگ و جنس) پیدا می کند و همیشه دست نخورده و تازه به نظر نمی آید. استفاده از کف پوشهای چرمی زیاد مقرون به صرفه نمی باشند اما بسیار زیبا و فریبننده هستند. این نوع کاشی های کف با طراحی مد روز و یا حتی مدلهای قدیمی و سنتی برای کتابخانه ها بسیار مناسب می باشند. بهتر است که کاشی های چرمی در محیطهایی با آب و هوای خشک یا در رطوبت زیاد استفاده نشود. کاشی های کف چرمی حداقل ۲ بار در سال می بایست واکس بخورد و بدین منظور می بایست با فروشنده، نصاب و یا توزیع کننده آنها قبلاً مشورت کنیم.
▪ موزائیک:
این نوع کف یک طرح یا تصویر مجازی از قطعات کوچک می باشد. این قطعات کوچک شامل مرمر و یا شیشه می باشند. رومیان چیزی را که ما امروزه موزائیک می نامیم توسعه دادند و آن را بر روی کف و دیوار استفاده می کردند کلیساهای وابسته به روم شرقی نمونه بسیار خوبی است از استفاده از موزائیک های بسیار رنگارنگ و شگفت انگیز که در آنها قطعات کوچکی از طلا نیز دیده می شود. برای اینکه ثابت کنیم ایده های بزرگ و قدیمی از بین نمی روند در طراحی های جدید نیز به صورت گسترده ای از موزائیک استفاده می شود. نمونه ها و طرحهای قدیمی موزائیک را می توان در شهر pompeii (یکی از شهرهای ایتالیا) مشاهده کرد و نمونه های مدرن و امروزی آن را که دارای رنگهای بسیار شفاف و زنده ای هستند در حمام، آشپزخانه و یا اتاق اصلی خانه استفاده می شود.
▪ پوشش های ارتجاعی کف:
این پوششها ساخته شده از موادی است که شکل خود را حفظ می کند. این نوع کف شامل موادی مانند چوب پنبه، لینولیوم (یک نوع مشمع کف)، لاستیک و کف پوش پلاستیکی می باشد. آنها از سنگ سرامیک، کف های سیمانی و حتی از کف پوشهای چوبی نرمتر می باشند. این بدین معنی است که آنها در زیر پا بسیار راحت هستند و شما می توانید برای مدت طولانی روی آنها بایستید. کف پوشهای ارتجاعی همچنین عایقهای ضد صدای بسیار مناسبی محسوب می شوند و از آنجا که آنها از انواع دیگر کف پوشها نرمتر می باشند به راحتی خراش پیدا می کنند و نباید با اجسام سخت شست وشو شوند. پوشش های ارتجاعی کف به راحتی منقبض و منبسط می شوند که این مسأله بستگی به رطوبت و درجه هوا دارد. پس قبل از نصب این نوع کف پوش ابتدا اجازه دهید تا این کف پوشها خود را با محیط و نوع آب و هوا تطبیق دهند و سپس آنها را بر روی زمین نصب کنید.
منبع : بیا تو جوان


همچنین مشاهده کنید