سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

نان پنجره‌ای


نان پنجره‌ای
نان پنجره‌ای یکی از شیرینی‌های قدیمی ایرانی است و با توجه به اینکه پخت آن مانند دیگر شیرینی‌ها نیاز چندانی به مهارت ندارد، اغلب خانم‌های ایرانی لااقل یک بار پختن این نوع شیرینی را امتحان کرده‌اند.
شما هم به جای خرید شیرینی برای مهمانی شب یلدا، خودتان برای پخت نان یا شیرینی پنجره‌ای دست به کار شوید.
● مواد لازم:
▪ آرد سفید گندم، ۱۰۰ گرم
▪ تخم‌مرغ، ۶ عدد
▪ پودر نشاسته، ۱۰۰ گرم
▪ گلاب، ۴ تا ۵ قاشق سوپ‌خوری
▪ روغن به مقدار لازم برای سرخ کردن
▪ مقداری خاک قند
● طرز تهیه:
ابتدا کاسه بلوری‌ای آماده کرده و پودر نشاسته را داخل آن بریزید، سپس کم‌کم گلاب را به نشاسته اضافه کنید تا گلوله گلوله نشود.
پس از اینکه نشاسته به صورت خمیر درآمد، تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و به آن بیفزایید و با قاشق، خوب مواد را با هم مخلوط کنید.
آخرین ماده مورد نیاز این شیرینی آرد است؛ ابتدا آن را خوب الک کرده، سپس به مواد افزوده و هم بزنید. به این ترتیب مایه شیرینی آماده می‌شود.
با توجه به اینکه برای پخت این شیرینی نیاز به روغن زیادی است، کاسه فلزی گودی در اندازه متوسط آماده کرده و از روغن پر کنید، سپس روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا داغ شود.
پس از اینکه روغن داغ شد، قالب مخصوص شیرینی‌پزی را داخل روغن داغ قرار دهید تا آن هم داغ شود. بعد دسته قالب را گرفته و آن را در مایه به اندازه‌ای فرو کنید که مایه تنها تا یک میلی‌متر مانده به لبه قالب را دربر بگیرد؛ پس از آن، بلافاصله قالب را داخل روغن داغ روی شعله ملایم قرار دهید و به محض اینکه شیرینی خودش را گرفت، قالب را کمی تکان دهید تا به‌راحتی جدا شده و در روغن سرخ شود. بقیه مایه را نیز با قالب‌های مختلف برداشته و سرخ کنید.
پس از اینکه شیرینی‌ها آماده شد، آنها را در ظرف مورد نظر بچینید و خاک قند را روی آن بپاشید.
▪ نکته: بعضی‌ها به جای آنکه خاک قند را به تنهایی روی شیرینی بپاشند، آن را با مقداری مغز پسته آسیاب شده و هل کوبیده مخلوط کرده و روی نان پنجره‌ای می‌ریزند.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید