سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

تونی موریسون


تونی موریسون
تونی موریسون (tony morrison ) اولین زن سیاهپوستی است که موفق به اخذ جایزه نوبل ادبیات شد (۱۹۹۳) . این بانوی نویسنده آفریقایی هجدهم فوریه ۱۹۳۱ در شهر لورین از ایالات اوهایویی آمریکا دیده به جهان گشود . پدرش کشاورز زحمتکشی بود که به سختی امور خانواده را اداره می کرد . او به رغم بی سوادی خود پول لازم را برای تحصیلات عالی دخترش فراهم کرد . تا اینکه تونی جوان در سال ۱۹۵۳ موفق به کسب مدرک کارشناسی در رشته ادبیات انگلیسی از دانشگاه هاروارد شد . وی پس از دریافت درجه کارشناسی ارشد از دانشگاه معتبر کورنل به تدریس در دانشگاه پرداخت .
تونی موریسون در کتاب های ارزنده خود بارها به خاطرات خویش از خانواده تهدیست اما امیدوارش اشاره کرده است . او در کتابهایش یاد آور شده که پدر بزرگش یک برده بوده است .
موریسون بردگی را یک شرم برای تاریخ عنوان می کند. تونی در حال حاضر بهترین سخنگوی ادبیات سیاهان امریکایی و وجدان بیدار امریکاییان افریقائی تبار به شمار می رسد .
این بانوی نویسنده بعد از پایان تحصیلات دانشگاهی ، با یک آرشیتکت سیاهپوست به نام هاوارد موریسون ازدواج کرد . ثمره این ازدواج دو فرزند پسر و دختر است . متاسفانه پس از چندی این ازدواج به جدایی انجامید . موریسون در این باره می گوید: " در اکثر موارد زندگی خانوادگی برای یک زن نویسنده می تواند الهام بخش انواع داستانهای زیبا و جذاب باشد اما گاهی هم این گونه نیست . من متعلق به مورد اخیر هستم . با این وصف به همه زنان نویسنده توصیه می کنم که در حفظ زندگی خانواده شان بکوشند زیرا اهمیت آن از هر چیز دیگر بیشتر است . "
از جمله آثار تونی موریسون می توان به کتاب « محبوب » اشاره کرد که به فارسی برگردانده شده است .
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید