پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

انتخابات مجلس هشتم در آیینه‌ی رسانه‌های خارجی


انتخابات مجلس هشتم در آیینه‌ی رسانه‌های خارجی
جریان جنگ طلب نئو محافظه کار مسلط بر کاخ سفید پس از ‌١١سپتامبر همواره کوشیده است تا طالبان و القاعده را نماد اسلامگرایی جلوه دهد. نماینده‌یی که تبلور خشونت، غیرعقلایی و مسوولیت ناپذیری است. ایران در منطقه‌یی قرار دارد که اغلب امیران، سلاطین، پادشاهان و رییسان جمهور مادام العمر متحد آمریکا بر آن حکومت می کنند. الگو سازی از نظام مردم سالاری دینی موضوعی است که غرب مایل به تکثیر آن در منطقه نیست.
بنگاه‌های رسانه‌یی غرب می‌کوشند تا همواره چهره‌یی ناکارآمد در حوزه اقتصاد، سیاست و فرهنگ و غیر دمکراتیک در حوزه اجتماعی از جمهوری اسلامی ارائه دهند. انتخابات مجلس شورای اسلامی روز ‌٢٤اسفندماه با مشارکت افزون بر ‌٦٠درصد مردم صورت گرفت.
● رسانه های بیگانه در قالب سه اپیزود اقدام به پوشش این رویداد کردند که مهم‌ترین محورهای آن‌ها در هریک از مراحل بشرح ذیل است:
▪ پیش از برگزاری؛ کوشش در مورد بایکوت انتخابات، برجسته کردن دیدگاه گروه‌های کم وزن سیاسی که خواهان تحریم انتخابات بودند، ایجاد دلسردی برای مشارکت در انتخابات، بی رونق جلوه دادن آمادگی برای انتخابات، برجسته کردن رد صلاحیت‌ها، نامناسب نشان دادن شیوه تبلیغات، غیررقابتی، غیرآزاد و غیر مردمی نشان دادن انتخابات.
▪ در حین برگزاری انتخابات؛ مشارکت پایین مردم با تصاویر گزینشی، یادآوری موضوع رد صلاحیت‌ها، پیش‌بینی پیروزی اصولگریان با هدف القای غیر آزاد بودن آن، وجود جنگ قدرت میان گروه‌های سیاسی، تاکید دولت برای مشارکت مردم تا انتخابات را دولتی نشان دهند. زیر سوال بردن تمدید ساعت برگزاری انتخابات.
▪ پس از برگزاری؛ اعتبار زدایی از اصل انتخابات، تردید افکنی در روند برگزاری انتخابات، القای کاهش میزان مشارکت مردم در برخی از مناطق، بررسی روابط میان مجلس هشتم و دولت نهم و چالش‌های فرا رو.

http://abedini۸۵.persianblog.ir
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید