سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا
تربیت ذهنی کودک
▪ معنی لغوی ذهن در فرهنگ معین اینطور آمده است:
فهم، دریافت، هوش، خرد، یکی از قوای نفس است یا قوتی است متعلق به نفس ناطقه، حفظ، یاد.
▪ در فرهنگ عمید چنین معنی شده است:
ـ ذهن: (به کسر ذال و سکون «ها» و «ن») فهم و دریافت، قوه باطنی که مطالب را به یاد نگاه میدارد.
انسان در هنگام قدم نهادن به عرصه هستی، فقط استعداد قوه درک امور و بدیهیات اولیه را دارد و پس از آنکه ذهن انسان رشد پیدا کرد و توانست آنها را تصور کند، تصدیق و اذعان به نسبت حکمیه میان آنها خواهد کرد.
کودک یک انسان، متفکر است. باید فکر او را تقویت کرد و به حرکت واداشت تا بتواند از نیروی نهفته خود استفاده کند، هوش و فکر خود را به کار اندازد و همه چیز را مورد آزمایش قرار دهد. کودکان از دو راه اطلاعات اطراف خود را پردازش میکنند. یا آن را جذب و به اطلاعات گذشته اضافه میکنند یا اطلاعات جدید را با اطلاعات گذشته منطبق میکنند، یعنی آنچه را که از قبل میدانند با تجربه جدید انطباق میدهند.
اگرچه ما نمیتوانیم ماهیت درست زندگی عقلی یک کودک را دریابیم، ولی روشن است که اثر متقابلی میان اعمال ذهنی و فعالیتهای بدنی او وجود دارد زیرا طفلی که عادت کرده است بعد از پوشیدن لباسهایش به گردش برود با دیدن مادرش که لباسهای او را تعویض میکند شاد میشود و لبخند میزند.
▪ اهمیت پرورش ذهن:
به نظر برخی از مربیان، تعلیم و تربیت یعنی پرورش قوای ذهنی مثل قوه ادراک، حافظه یادآوری، تداعی معانی، دقت، اراده، تخیل و تعقل.
به نظر این دسته معلمان، هدف تعلیم و تربیت، ایجاد قوای مخصوص برای انجام امور است. هدف تعلیمات مدرسه نیز پیدایش و رشد همین قوای ذهنی است.
در سایه پرورش ذهن، قدرت ابتکار، تصمیمگیری و میل به ارزشهای عالی در انسان پدید آمده و زندگیاش براساس معیارها و ضوابط اندیشیده، مبتنی بر استدلال و تفکر شده و به سعادت نزدیکتر میشود. اگر ذهن کودک را بپرورانیم، طبیعتاً پرورش ذهن او در پرورش جنبههای دیگر تربیت یعنی اخلاق، مذهب و اجتماع نیز اهمیت خواهد داشت. اینچنین انسانی در جنبه اجتماعی زندگی برکنار از هرگونه پیشداوری و مبتنی بر اخلاق و فضایل انسانیت است.
در احادیث «العلم مصباحالعقل» و «العلم منیرالعقل» عقل به عنوان بزرگترین عنصر قوای ذهنی انسان تلقی شده است. در اصل فرمانده عقل است ولی این فرمانده نیز در تشخیص و تمیز، نیازمند اطلاعاتی است که در مقام قضاوت او را یاری دهد وگرنه در وادی تاریکی هرچه دیدگان عقل قوی باشد، کاری از او ساخته نیست. پس علم و دانش در حکم چراغ برای عقل هستند.
امام علی(ع) از علم به چراغ عقل و روشن کننده خرد تعبیر میکند. ممارست در علوم موجب شکوفایی استعدادها و تقویت تفکر میشود.
امام صادق(ع) میفرماید: خیر و برکت هیچ ثروتی به قدر عقل نیست و پستی و ذلّت هیچ فقری به پایه حماقت که فقر عقلی است نمیرسد.
بنابراین پرورش ذهن، فرد را به کامیابی در اجتماع و کسب رفاه و آسایش میرساند.
کسانی که از کودکی به تفکر عادت کرده و خود مراقب زندگی خویش بودهاند ازجمله مردمان خوشبخت به شمار میآیند.
پرورش ذهنی کودک، او را از جنبههای مختلف ازجمله اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، مذهبی رشد داده و سرآمد دیگران میکند.
منبع : روزنامه اطلاعات
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران پاکستان مجلس شورای اسلامی رئیسی دولت عملیات وعده صادق سید ابراهیم رئیسی حجاب ایران و پاکستان مجلس دولت سیزدهم رئیس جمهور
تهران بارش باران سیل پلیس قتل شهرداری تهران فضای مجازی آتش سوزی قوه قضاییه سلامت وزارت بهداشت سازمان هواشناسی
بانک مرکزی خودرو قیمت خودرو ایران خودرو قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو دلار سایپا بورس تورم مالیات
ترانه علیدوستی کتاب رادیو سریال تلویزیون انقلاب اسلامی سینمای ایران نمایشگاه کتاب فیلم سینما تئاتر معماری
سازمان سنجش کنکور ۱۴۰۳ دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان بنیاد ملی نخبگان
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین روسیه جنگ غزه چین ترکیه اتحادیه اروپا اوکراین حماس طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس استقلال باشگاه پرسپولیس اوسمار ویرا سردار آزمون رئال مادرید بارسلونا بازی سپاهان باشگاه استقلال فوتسال
گوگل همراه اول ایلان ماسک موبایل اپل شیائومی هوش مصنوعی تبلیغات فناوری تلگرام سامسونگ ناسا
یبوست پیری صبحانه