چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۱۳ آوریل ۱۹۹۸ ـ دفاع نوه از پدر بزرگ


۱۳ آوریل ۱۹۹۸ ـ دفاع نوه از پدر بزرگ
درست نیم قرن پس از اعدام « هیدکی توجو Hideki Tojo» نخست وزیر ژاپن در زمان جنگ جهانی دوم ، نوه او بانو «یوکوایوانامی » با کتاب و فیلمی که ۱۳ آوریل ۱۹۹۸ انتشار یافت به دفاع از پدر بزگ خود پرداخت و او را به صورت یک قهرمان ملی ژاپنی ها معرفی کرد و ژاپنی ها ی نسل تازه از نو « توجو » را شناختند.
« توجو » در نوامبر ۱۹۴۸ سه سال و چند ماه پس از تسلیم ژاپن و اشغال این کشور توسط نیروهای نظامی آمریکا اعدام شد. پس از اشغال ژاپن و بازداشت « توجو » قلمها بر ضد او به کار افتاده بود و نوشته های دهه های بعدی نیز که به نقل از مطالب دو دهه اول پس از جنگ بود کمکی به تجدید حیثیت « توجو » نکرد .
« یوکو » نوه « توجو » که می دانست قلم ها در خدمت فاتح است در صدددفاع از پدر بزرگش بر آمد که هنگام اعدام او ده سال بیشتر نداشت .
یوکو که قضاوت در باره کارهای پدر بزرگش را غیر منصفانه و یکجانبه می دید از دوران تحصیل در دانشگاه به تهیه اسناد و مدارک در باره کارها ، افکار و آرزوهای پدر بزرگ پرداخته بود و پس از این که زمان را مناسب دید به نوشتن کتاب و همزمان تهیه یک فیلم سینمایی از کارهای توجو اقدام کرد.زیرا ، به نظر « یوکو » فیلم سینمایی به عنوان یک رسانه نافذ در ذهن مردم عادی که از پشت پرده سیاست بی خبرند تاثیر بیشتر و آنی می گذاشت . وی همزمان فیلم و کتاب را آماده ساخت .
فیلم طوری تهیه شده بود که نخست، افکار و کارهای توجو را منعکس می ساخت و سپس نوبت به دستگیری ، اقدام وی به خودکشی در زندان ، محاکمه و اعدام او می رسید و بیننده را متاثر می ساخت . دراین فیلم وسایل شخصی توجو در زندان نشان داده شد که اینک در موزه قرار گرفته است.
با این فیلم و این کتاب ، یوکو موفق شد که باردیگر پدر بزرگش را به ویژه نزد نسل تازه ژاپن به صورت مظهر غرور ملی در آورد . توجو بود که نقشه حمله غافلگیرانه به ناوگان آمریکا در پرل هاربور را طرح و به اجرا در آورد و هدف جنگ را بیرون راندن غرب از آسیا نامید.
مورخانی که فیلم و کتاب یوکو را دیده اند آن را تاریخ واقعی « توجو » می دانند.
عمل یوکو در عین حال باعث شد که در سراسر جهان علاقه کهن و قلبی بین نوه و پدر بزرگ بیش از پیش تقویت شود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید