پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

خجالتی‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟


خجالتی‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟
▪ خجالتی‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟
آنان در مقابل خواسته‌های معقول یا نامعقول دیگران چه در خانواده و چه در محل کار، مقاومت چندانی ندارند. زیرا تنها خواسته درونی یک فرد خجالتی این است که دیگران او را از صمیم قلب دوست داشته باشند.
اما با زندانی کردن خود و منفعلانه عمل کردن (Passeve)، باید هر نوع فشار روحی و روانی را تحمل کند. در این صورت است که او افکار مورد علاقه خودش را به خوبی بیان نمی‌کند و خود را بی‌لیاقت و بی‌عرضه و ناتوان و در نهایت تنها احساس می‌کند. چنین اشخاصی دائم احساس می‌کنند که بر روی چهارپایه‌ای قرار گرفته و همه او را می‌بینند و همه به او توجه دارند و در شکل افراطی در حال تذکر دادن و محاکمه او هستند.
یک نگاه، یک لبخند یا یک سکوت باعث بر هم ریختگی‌اش می‌شود. هر بار احساس می‌کند که مورد آزمایش و امتحان قرار می‌گیرد. او محکوم به چیزی است که خودش هم بی‌اطلاع از آن است.
اشخاصی که دچار این نوع مشکلات ارتباطی و روانی می‌شوند، معمولا از اینکه خود را درمقابل نگاه و نشانه‌گیری دیگران بیابند، ترس و بیم دارند. همیشه این احساس در آنها وجود دارد که زیر نظر قرار گرفته‌اند.
▪ احساس ضعف و شکست
احساس می‌کند که از نگاه دیگران نمی‌تواند فرار بکند. هر چقدر هم که بخواهد از خودش دفاع کند. یا به خوبی خودش را جمع و جور کند، باز هم احساس می‌کند که آدمی ‌دست و پا چلفتی است. آرام‌آرام به این نتیجه می‌رسد که هیچ وقت قادر به کنترل وضعیت زندگی‌اش نخواهد بود.
تصور می‌کند که دیگران نسبت به او یک خشم پنهانی و قدیمی دارند. در نظر او دیگران خیلی از او قوی‌تر و صلاحیت‌دارترند و هر لحظه می‌توانند در گفت‌وگو یا عمل به او ضربه سختی وارد کنند. دائما به اضطراب و نگرانی‌هایش توجه می‌کند و مبدل به یک آدم محتاط می‌شود. محتاط درگفتار، محتاط در عمل و محتاط در ارتباط برقرار کردن با دیگران.
کمرویی و خجالت‌زدگی در نظر اکثر نویسندگان روانکاو، یک نوع اضطراب خاصی اجتماعی غیرمرضی می‌شود.
شخص خجالت‌زده می‌خواهد خودش را به یک حالت ماندگار و همیشگی جلوه دهد. معمولا در خودش فرو می‌رود و کمتر از قوه ابتکارش استفاده می‌کند و در تمام موقعیت‌های اجتماعی خودش را غایب می‌داند.
با اینکه علاقه‌مند است که تغییر و تحولاتی در خود ایجاد بکند، باز هم در روابط اجتماعی‌اش از خود بی‌استعدادی نشان می‌دهد.
متخصصان و روانشناسان رفتارشناختی تکنیک‌هایی را ارائه می‌کنند که به طور چشمگیری موجب کمک به این افراد برای کاهش یا از بین بردن حالت‌های خجالت‌زدگی و کمرویی می‌شود. «به بعضی از این تکنیک‌ها اشاره می‌کنیم»
با کار کردن برافکار منفی که علت اصلی کمرویی و خجالت می‌باشد، می‌توان تا حدودی شخصی کمرو را از گردابی که خود برای خود ساخته است، بیرون کشید.
زندگی عاطفی، اجتماعی و حرفه‌ای اشخاص خجالتی بر اثر حضور در موقعیت‌های جدید تحصیلی و شغلی کاهش می‌یابد.
باید بتوانیم شخصی خجالتی را قانع کنیم که در مقابل قضاوت دیگران هیچ‌گونه ترس و واهمه‌ای نداشته باشد. همچنین مبارزه با ترس که شخص کمرو احساس می‌کند همیشه باید در مقابل دیگران مهربان و از خودگذشته باشد. احساس پوچی و ترس از قضاوت دیگران یکی از مسائل اصلی اینگونه افراد است. اگر یک آدم کمرو ایده‌هایش را پنهان نگه دارد، چطور می‌توان آن را کشف کرد و به استعدادهایش پی برد؟ حتی خودش هم نمی‌تواند گنج پنهانی‌اش را بیابد.
او فکر می‌کند که گوش دادن او به سخن دیگران امری کاملا طبیعی است تا اینکه دیگران به سخن او گوش کنند.
به مرور زمان او در تنهایی خودش فرورفته و احساس تو خالی بودن کند. در این وضعیت که او از خودشناختی ندارد و هنوز از خواب بلند نشده است، همانطور تسلیم خواسته‌های دیگران می‌شود. انگار وجود او فقط در نگاه دیگران نهفته است. تنها نگاه دیگران است که به او زندگی می‌بخشد.
اولین گام برای تغییر اساسی اینگونه افراد این است که خود و دیگران اجازه بدهند افکار و احساسات ظهور و بروز یابد. در این صورت برای بهتر شناختن فرد، این شانس را به او می‌دهند که فرد کمرو ظهور یابد. شخص کمرو همیشه می‌اندیشد که حرف زدن یک ریسک است. ریسک از این که دیگران شاید از او خوششان نیاید و درباره او قضاوتی ناعادلانه کنند.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید