پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

علل نیمه بینائی چیست؟


یك سری از بیماریها با اثر بر روی چشم ممكن است بینائی فرد را كاهش دهند. اثرات نور، صدمات (ضربه)، بیماریهای خاص و … همه باعث كاهش بینائی می شوند. بیشترین علت زخمهایی است كه درست در قسمت مركزی شبكیه ایجاد می شوند. شبكیه آخرین پرده چشم است كه در عقب چشم قرار دارد. كم بینائی ممكن است در اثر بیماریهای دیگری از قبیل آب مروارید، آب سیاه ، تخریب اعصاب بینائی ایجاد شود. اعصاب بینائی، تصویرهای بینائی را به مغز منتقل می كند.
چه كسی می تواند علتهای كم بینائی را تشخیص دهد؟
تاكنون متوجه شدیم كه بیماریهای مختلفی باعث كم بینائی می شوند. آزمایشات گسترده چشمی كه توسط چشم پزشك (و یا اپتو‍متریست) صورت می گیرد این علتها را كشف می كند. حالا كه علت كم بینائی توسط چشم پزشك مشخص شد چشم پزشك فرد را به متخصصین توانبخشی و كم بینائی ارجاع می دهد و وسایل كمك بینائی از قبیل عینكهای بزرگنمائی و عینكهای با قدرت زیاد پیشنهاد می كند.
وسایل كمك بینائی مفید دیگری وجود دارند كه شامل: كتابهای چاپی بااندازه بزرگ، مجله ها، روزنامه ها و كارت های بازی كه به صورت بزرگ چاپ شده اند یا شماره گیر تلفن، صفحه ماشین حساب كه بزرگ هستند. در بعضی مواقع افزایش نور باعث می شود افراد دید بهتری داشته باشند كه این كمك مهمی به كم بینائی آنها می كند. گاهی اوقات لنزهای رنگی باعث می شود كه نورهای اضافی خورشید گرفته شود.
از دیگر وسایل كمك بینائی وسائل الكترونیكی می باشند كه شامل تلویزیونهای مدار بسته با سیستم بزرگنمایی ساخته شده است و كامپیوتریهایی كه در شرایط خاص استفاده شودوهمچنین دستگاه های درشت نما و نهایتا متون الكترونیك(E-books).

منبع : توانبخشی ایران
منبع : سایت خدماتی دانشجویان و کارمندان مخابرات


همچنین مشاهده کنید