شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

نگاه شما به نظافت


نگاه شما به نظافت
▪ فلسفه نظافت
پرهیز از هرگونه تلاش بیهوده: اگر چیزی تمیز است، پس آن را تمیز نکنید. نمی‌دانید چه‌قدر زمان به خاطر تمیز کردن چیزهائی که نیاز به نظافت ندارند و فقط به خاطر این‌که در خط حرکت نظافت شما قرار دارند، به هدر می‌رود.
▪ صرفه‌جوئی در هزینه: همیشه به‌جای استفاده از کهنه و حوله‌های مستعمل، از پارچه، اسفنج و برس‌های مخصوص نظافت استفاده کنید. جیب شما و (محیط اطراف شما) به خاطر این‌ کار قدردان شما خواهند بود.
در شستن ظروف، مصرف مقدار زیادی مایع ظرفشوئی موجب تمیزتر شدن ظروف شما نمی‌شود. این مسئله در مورد مصرف شامپو و پاک‌کننده‌های دیگر نیز صدق می‌کند.
بگذارید اشیا مدت بیشتری خیس بخورند. خواهید دید که ماده تمیزکننده کمتری مورد نیاز خواهد بود.
▪ نظافت ۵دقیقه‌ای: روزانه ۵ دقیقه را به جمع‌آوری آن‌چه در گوشه و کنار خانه پراکنده است اختصاص دهید و در نتیجه از پیش آمدن روز نظافتی سخت جلوگیری کنید. آنها را در سر جای خود قرار دهید و حرف مرا باور کنید، روز نظافت بسیار آسان‌تری خواهید داشت و خوشحال‌تر خواهید بود.
▪ نظافت ۱۰دقیقه‌ای: هر روز قسمت متفاوتی از خانه را تمیز کنید به همین سادگی. در نتیجه، بخش اندکی برای آخر هفته می‌ماند. کار امروز را به فردا نسپارید. هرچه را که برمی‌دارید در سر جایش قرار دهید. محیط خانه را با برداشتن و پراکندن اشیا در جائی‌که متعلق به آن نیستند به هم ریخته نکنید. معمولاً ”بعداً“ وجود ندارد!
آن را با خود ببرید: عادت کنید که هر وقت از اتاقی به اتاق دیگر می‌ر وید همه آن‌چه را که متعلق به اتاق دیگر است بردارید و با خود ببرید.
▪ کم هم زیاد است (مکان ـ فضا): واقعیت این است که شما دو کمد پر از قوطی پلاستیکی لازم ندارید. با نگه داشتن مقدار قوطی مورد نیاز از به‌هم ریختگی و بی‌نظمی جلوگیری کنید.
▪ سمت غبارروبی: هنگام غبارروبی، از بالا شروع کنید و به پائین خاتمه دهید (درست برعکس کار روزمره‌تان)! بگذارید جاذبه زمین برای شما کار کند، نه علیه شما!
▪ قوانین بی‌قاعده: براین این‌که از به‌هم ریختگی جلوگیری کنید به ناچار باید از ۵ قانون بی‌قاعده زیر پیروی کنید. خود را از شر آن خلاص کنید، اگر:
ـ در طول یک یا دو سال گذشته به آن دست نزده‌اید.
ـ ارزش ذخیره کردن در خانه شخصی‌تان را ندارد.
ـ شکسته است و واقعاً ارزش تعمیر کردن ندارد.
ـ بیشتر از این‌که به آن احتیاج داشته باشید، خواهان آن هستید.
ـ به راحتی می‌توانید آن را جایگزین کنید.
منبع : مجله موفقیت


همچنین مشاهده کنید