جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تایر خودرو


تایر خودرو
یکی از بزرگترین اختراعات بشری ساختن چرخ بوده است که با این اختراع حرکت و جابجایی بسیار تسهیل پیدا کرد و انسان توانست از چرخ در ساختن ارابه ها و کالسکه ها استفاده کند اما ساختن چرخ پایان کار نبود و بشر با توجه به رشد و پیشرفت روز افزون خود بر آن شد تا اختراع خود را در چرخه تکامل قرار دهد گویی این ساخته هر روز کاملتر می شود. اما برای بهینه تر شدن حرکت نیاز به لاستیک های بادی بود که توسط آقای جان دیوید دانلوپ (۱۹۲۱-۱۸۴۰)که اهل بلفاست بود اختراع شد وی این تایر بادی را برای چرخهای سه چرخه پسرش که از جنس کائوچو بود ساخت وی ورقه کائوچویی را بصورت لوله درآورد و دور تا دور چرخ قرار داده و داخل آن را از هوا پر کرد و بعد ها این اختراع توسط برادران میشلین در اتومبیل بکار برده شد.
تایر در چرخ خودرو دارای دو وظیفه مهم می باشد:
۱) تنها نقطه اتکاء واتصال خودرو به سطح جاده می باشد که در عین حال وزن خودرو را تحمل می کند.
۲) کاهش و جذب ارتعاشات ناشی از پستی و بلندی های جاده ها در جهت جلوگیری از انتقال این نوسانات به مجموعه سیستم تعلیق خودرو و سرنشینان. اما تایر ها بر اساس ساختار بدنه به دو تیپ کلی تقسیم بندی می شود.
۱) بایاس پلای
۲) رادیال
تایرهای بایاس پلای اگر تحت تأثیر نیروهای عمودی قرار گیرند سطح تماس آج ها تغییر شکل داده و حالت جمع شده پیدا می کند. اما بدلیل انعطاف بیشتر ضربه های منتقل شده از سطح جاده را بهتر جذب می کند ولی همین انعطاف زیاد باعث کاهش مقاومت در برابر سایش و مانور پذیری کمتر و کاهش قابلیت در دستیابی به سرعتهای بالا می شود. اما تایر های رادیال دارای مزایای مهمی نسبت به لاستیکهای بایاس پلای می باشند که از جمله می توان به مزایا زیر اشاره کرد:
۱) تایرهای رادیال بدلیل ساختار محکم خود و تغییرات اندک شکل آج ها در پیچ جاده ها چسبندگی خود را به سطح جاده دیرتر از دست می دهند.
۲) بدلیل استحکام بیشتر تحمل سرعتهای بالاتر را دارند.
۳) مقاومت بیشتر در برابر سایش در پیچ جاده ها سبب افزایش عمری در حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد بیش از لاستیکهای بایاس پلای می شود.
۴) با استفاده از این نوع تایر در مصرف سوخت خودرو ها صرفه جویی می شود.
۵) بدلیل قابلیت تحمل نیروهای وارده بصورت عمودی وانعطاف پذیری در دیواره های کناری تایر در سرعتهای بالا دست اندازها و ضربات ناشی از این برخورد ها را بخوبی در خود جذب می کند.
▪ چند توصیه بسیار مهم:
۱) حتما ًاز تایر استاندارد خودرو استفاده کنید.
۲) در هنگام انتخاب و تهیه تایر به نوع خودرو و سرعت و شرایط رانندگی و سطح جاده و شرایط محیط و فصل توجه کنید.
۳) بازدید های دوره ای تایرهای خودرو در جهت حفظ و نگهداری و ایمنی بیشتر و راندمان بالاتر ومصرف سوخت کمتر امری حیاتی است.
۴) باد تایر ها هر دو هفته یکبار کنترل شود.
۵) بهتر است تمام تایر های خودرو از یک نوع باشد و مشخصات یکسانی داشته باشند و در صورت استفاده از تایر های تیوپ داربهتر است تیوپ داخل تایر نیزدر صورت تعویض تایر عوض شود.
۶) هیچگاه تایر های رادیال و بایاس پلای را به طور همزمان بر روی یک خودرو استفاده نکنید.
۷) از بالانس چرخ ها هرگز غافل نشوید.
۸) در هنگام کنترل باد چرخها تایرها بایستی سرد باشند و در حالتی که لاستیک ها گرم می باشند از خالی کردن باد اضافی بپرهیزید.
۹) هر ۸۰۰۰ کیلومتر لاستیک های بایاس پلای بصورت ضربدری.و لاستیک های رادیال بدلیل داشتن جهت چرخش بصورت طولی جابجا شوند.
۱۰) یک باور اشتباه وجود دارد و آن اینست که تایر های نو را در اکسل جلو خودرو قرار می دهند تا با توجه به وزن بیشتر در اکسل جلو و کنترل بهتر فرمان ایمنی خودرو بیشتر شود در صورتی که می بایست بدلیل کمی وزن خودروها در اکسل عقب چسبندگی خودرو را با لاستیک های سالمتر و با آج بیشتر جبران کرد و از انحراف خودرو در پیچ های تند جلوگیری کرد.
۱۱) هیچگاه از رینگ معیوب و یا تعمیر شده استفاده نکنید.
۱۲) در صورت تجهیز خودرو به سیستم ضد قفل شدن چرخ ها ABS و یا سیستم ضد لغزش ASR هیچگاه سایز رینگ و تایر را بدون اصلاح وضعیت سیستم مدیریت مرکزی ECU تعویض نکنید چون خودرو قابلیتهای خود را از دست خواهد داد.
۱۳) تایر زاپاس را در شرایط مناسبی نگهداری کرده و باد آن را همراه با فشار باد تایر های دیگر کنترل کنید.
۱۴) نتیجه استفاده از تایر های غیر استاندارد خودرو وارد شدن آسیب جدی به سیستم تعلیق و دستکاه انتقال قدرت خودرو خواهد بود.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید