پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تب و تشنج


تب و تشنج
تشنج ناشی از تب نوعی تشنج است که متعاقب تب بالا ( بیشتر از ۳۹ درجه سانتیگراد ) اتفاق می افتد . این تب بعلت وجود عفونت در بخشی از بدن به جز مغز است . این بیماری معمولاً در کودکان سنین ۶ ماه تا ۵ سال رخ می دهد . این اختلال اگر چه نگران کننده و هراسناک است ، ولی این تشنجها معمولاً خطرناک نیستند .
▪ علت این عارضه چیست ؟
تشنج ناشی از تب در نتیجه افزایش ناگهانی دمای بدن ( معمولاً در اوج بیماریهایی که با تب همراه هستند ) بوجود می آید . تشنج اغلب همراه با یک عفونت دستگاه تنفسی ، نظیر سرماخوردگی است . کودکان اغلب مستعد این تشنج هستند ، زیرا تکامل مغز در آنها هنوز کامل نشده است .
▪ علائم و نشانه های بیماری
اولین مرحله تشنج حدود نیم دقیقه به طول می انجامد و از علائم آن می توان به موارد زیر اشاره نمود :
ـ کاهش سطح هوشیاری
ـ سفت شدن بدن
ـ وقفه در تنفس به مدت نیم دقیقه و هنگامی که مجدداً تنفس شروع می شود . بسیار سطحی انجام می گیرد ، بصورتی که تشخیص آن به سختی امکان پذیر است .
ـ دفع ادرار یا مدفوع و یا هر دو
▪ مرحله دوم معمولاً‌ کمتر از ۵ دقیقه طول می کشد . کودک دراین مرحله هوشیار نیست و علائم زیر ممکن است دیده شوند :
ـ لرزش در عضلات دست و پا و صورت .
ـ قرار گرفتن سیاهی چشم در بالا
در پایان مرحله دوم کودک هوشیاری خود را بدست می آورد و ممکن است به مدت ۱۲ ساعت به خواب عمیق فرو رود و در زمان بیدار شدن خواب آلود و گیج باشد .
در صورت ایجاد تشنج یا تب بالاتر از ۳۹ درجه سانتیگراد سریعاً به پزشک مراجعه کرده و یا به بخش اورژانس نزدیکترین بیمارستان مراجعه نمائید .
چنانچه درجه حرارت بدن کودک افزایش یافت . سعی کنید آن را پائین آورید .
کاهش درجه حرارت بالا درکودک موجب تحمل بهتر کودک و کاهش احتمال تب و تشنج در کودکان ۳ ماه تا ۵ ساله می شود .
▪مراحل زیر به پائین آوردن درجه حرارت بدن در کودکان تمامی سنین کمک می کند :
ـ بیشتر لباسهای کودک را در آورید و در صورتی که کودک در تختخواب است از روانداز ضخیم و پتو استفاده نکنید .
ـ با استفاده از آب ولرم با کمک پارچه و یا وان آب ولرم ، کودک خود را خنک کنید .
در صورتی که کودک بیش از سه ماه دارد ، از قطره استامینوفن استفاده کنید .
ـ درجه حرارت اتاق کودک را در حدود ۱۵ درجه سانتیگراد قرار دهید .
ـ از پنکه یا بادبزن برای خنک کردن کودک استفاده کنید .
▪ اقدامات پزشکی
در صورتی که کودک برای اولین بار دچار چنین حالتی شده باشد ، ممکن است پزشک جهت رد مننژیت و بررسی از این نظر کودک را در بیمارستان بستری نماید . سایر بررسی ها نیز جهت مشخص کردن علت عارضه انجام خواهد شد . در صورت وجود عفونت ناشی از باکتری ها ، پزشک آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد . در ضمن نحوه برخورد و اقدامات درمانی درحملات بعدی بیماری را به شما آموزش خواهد داد . ممکن است پزشک برای کودک شما دیازپام ( داروی آرام بخش و ضد تشنج ) تجویز نماید ، تا در خانه از آن استفاده نمائید . استفاده از دیازپام در زمان تشنج ، طول مدت تشنج را کاهش می دهد .
در حدود یک سوم کودکانی که دچار تشنج شده اند ، طی ۶ ماه بعد دچار تشنج مجدد می شوند ولی احتمال تشنج ناشی از تب در کودکان بزرگتر از ۵ سال بسیار کم است . تعداد محدودی از کسانی که دچار تشنج ناشی از تب می شوند ، ممکن است در آینده به بیماری صرع مبتلا شوند
منبع : میکرو فارس


همچنین مشاهده کنید