جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۲۱ آوریل ۱۹۶۰ ـ ابتکار برزیل در ساخت یک پایتخت تازه دارد جهانی می شود


۲۱ آوریل ۱۹۶۰ ـ ابتکار برزیل در ساخت یک پایتخت تازه دارد جهانی می شود
برزیلی ها ۲۳ آوریل را سالروز تاسیس کشور خود می دانند ولی دولت وقت این کشور ۲۱ آوریل ۱۹۶۰ (سالروز اعدام تیرادنتس قهرمان استقلال برزیل) برزیلیا پایتخت تازه برزیل را گشود و ادارات مرکزی سه قوه حکومتی را به آنجا منتقل کرد. برزیل تا کنون تنها کشور جهان بشمار می آید که برای حل مسئله ترافیک و جمعیت و مشکلات ناشی از آنها، برای پایتختی خود یک شهر تازه و درست در مرکز کشور ساخت و محدودیت هایی برای سکونت در آنجا وضع کرد. مشکلات محیط زیستی سبب شده است که برخی از دولتها به اندیشه انتقال پایتخت ها به شهری کوچک و یا تازه ساز در مرکز کشور افتند. برزیلیا ظرف ۴۱ ماه ( ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۰) ساخته شد.
در ۲۳ آوریل سال ۱۵۰۰ میلادی (درست ۵۰۷ سال پیش) پدرو آلوارز کابرال دریانورد پرتغالی به سرزمینی در قاره آمریکا رسید که چون دارای جنگلهای درخت برزیل (چوب سرخ) بود نامش را برزیل گذارد و پس از چند روز، یکم ماه مه، آنجا را ملک شخصی پادشاه پرتغال اعلام داشت و با نصب یک پرچم پرتغال و یک صلیب چوبی که همانجا ساخته شده بود آن سرزمین پهناور و مسکون را به همین آسانی متصاحب شد.
کابرال و همراهانش هنگام ورود به برزیل با انبوه بومیان (سرخپوستان) رو به رو شدند که در کلبه های بزرگ زندگی می کردند و در گهواره (هموک) می خوابیدند و برای شکار از تیر و کمان استفاده می کردند و مردمانی صلح طلب بودند و در صدد وارد ساختن آزار به تازه واردین برنیامدند. برزیل با وسعتی بیش از هشت میلیون و پانصد هزار کیلومتر، تا قرن نوزدهم وابسته به پرتغال کوچولو بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید