پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

کاربرد هنرهای نمایشی کودکان کم‌توان ذهنی


کاربرد هنرهای نمایشی کودکان کم‌توان ذهنی
موضوع هنرمبحث ویژه و گسترده‌ای است که نمی‌توان درباره آن به اختصارسخن گفت زیر هیچ فردی نیست که باهنر آمیختگی نداشته باشد وآن را درحواشی زندگی‌اش ملا‌حظه ننماید. هنر شکوفایی و کمال انسانی است. هنر به انسان آرامش می‌بخشد. روح کنجکاوی، تحقیق و سازندگی را در وی بیدار می‌سازد.
احساس پوچی و بیهودگی را از او دور می‌کند و فرآیند سازندگی، خلا‌قیت،تولید و آفرینندگی را در وی بوجود می‌آورد، زندگی‌اش را قرین خوشبختی و سعادت می‌نماید. در هنرهای نمایشی وتجسمی ما با بازیگری هنرمندان روبرو هستیم. در تئاتر که الگو و مبدا اصلی هنرهای نمایشی به شمار می‌رود. حالت‌ها، تصورات، اندیشه‌ها و آرمان‌ها، تخیلا‌ت و رفتارهای عینی به طریقه مشخصی تدوین شده وبه مشاهده کنندگان ابراز و القاء میگردد. هدف ازهنر تسهیل زندگی انسان است ولی این امر وقتی میسر می‌گردد که هنر بتواند موانع ومشکلا‌ت را به نحوممکن رفع کند و راهنمای تحقق فرآیندهای مثبت رفتار می‌شود.
به کارگیری هنرهای نمایشی در ارتباط با کودکان کم‌توان ذهنی و نتایج فواید بسیار مهمی در زمینه تعلیم و تربیت آنان وهمچنین اولیاء و حتی مربیان تربیتی دارد. این اثرات سودمند در صفحه بعد به اختصار مطرح می‌گردد.
۱) باعث ایجاد سرعت یادگیری در کودکان کم‌توان ذهنی می‌گردد.
۲) باعث سادگی روش‌ها و انعطاف ‌پذیری انجام کار در مورد این کودکان (که دستورات شفاهی و مستقیم کاربرد موثری برای‌شان ندارد) می‌گردد.
۳) نمایش‌ها سبب می‌شوند که نتایج و محتوای تربیتی نمایش در ذهن کودکان بیشتر تثبیت شده از فراموشی مکرر آن جلوگیری نماید. زیرا کودکان کم‌توان ذهنی در شرایط مطلوب و بدون آنکه از لحاظ ذهنی دچار خستگی مفرط شوند آن را ملا‌حظه و مشاهده می‌کنند و چون موضوع با حالت برانگیختگی خوشایندی همراه است، دریافت و نگهداری آن سریعتر و بهتر خواهد بود.
۴) انتقال مسائل آموزشی و یادگیری بسیاری از مهارت‌های خودیاری از طریق مشاهده این نمایش‌ها و ایجاد تعادل و بهداشت روانی برای این کودکان در ارتباط با کاربرد هنر، آموزگار می‌تواند با استفاده از نقاشی، قصد و بازی کودکان را ترغیب به یادگیری نماید.
منبع : سیاست روز


همچنین مشاهده کنید