سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

کلم بروکلی و خاصیت ضدسرطانی


کلم بروکلی و خاصیت ضدسرطانی
در میان سبزی‌های موجود در جهان، کلم بروکلی یکی از منابع سرشار آهن به‌شمار می‌آید و علاوه بر خاصیت ضدسرطانی، دارای مقادیر زیادی از انواع ویتامین‌ها (ویتامین C و E) و مواد معدنی است.
▪ مواد موجود در ۱۰۰ گرم کلم بروکلی
ـ آب: ۸۹درصد
ـ کلسیم: ۱۰۳ میلی‌گرم
ـ فسفر: ۷۵ میلی‌گرم
ـ آهن: ۱/۱ میلی‌گرم
ـ سدیم: ۱۵ میلی‌گرم
ـ پتاسیم: ۳۸۲ میلی‌گرم
ـ چربی: ۳/۰ گرم
ـ پروتئین: ۶/۳ گرم
ـ کربوهیدرات: ۹/۵ گرم
ـ انرژی: ۲۵ کالری
ـ ویتامین Aم: ۳۵۰۰ واحد
▪ نحوه مصرف
هنگام خرید این سبزی باید به ساقه‌های تازه و رنگ سبز آن دقت شود و از خرید آن با رنگ زرد خودداری کنید. از این سبزی می‌توان به‌صورت خام در سالاد استفاده کرد و یا آن را به‌مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه جوشانده و به‌صورت پخته همراه با آب لیمو در کنار خوراک گوشت، مرغ، ماهی و یا در سوپ میل کنید.
▪ خواص کلم بروکلی
کلم بروکلی به‌دلیل وجود مقادیر فراوان ایندول، گلوکز زینولات، بتاکاروتن و ویتامین ث، دارای خاصیت ضدسرطانی است. مطالعات در دهه‌های اخیر نشان داده‌اند که مصرف مقادیر فراوان کلم بروکلی در رژیم غذایی افراد سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های مری، ریه، حنجره، مثانه، پروستات، سینه و روده بزرگ می‌شود. کلم بروکلی یا گل‌کلم سبز منبع غنی از ویتامین C است و به همین دلیل از بروز سرطان‌های دستگاه گوارش، سرماخوردگی و سایر بیماری‌ها پیشگیری می‌کند، همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که مواد موجود در کلم بروکلی بدون ایجاد اختلال در سازوکار سلول‌های طبیعی، سلول‌های سرطانی را در دو نوع سرطان تخمدان و لوزالمعده از بین می‌برد.دانشمندان دریافته‌اند که اگر کلم بروکلی و گوجه‌فرنگی با هم مصرف شوند و در رژیم غذایی افراد ترکیب این دو سبزی قرار گیرد، از ابتلا به سرطان پروستات به‌طور موثری پیشگیری می‌شود.
در‌واقع وقتی کلم بروکلی و گوجه‌فرنگی با هم خورده شوند، تاثیرات آنها بیشتر می‌شود. شاید به‌دلیل ترکیب فعال‌کننده‌های بیوشیمیایی باشد که در هردو سبزی وجود دارد و می‌توانند به روش‌های مختلف اثرات ضدسرطانی داشته باشند. بنابراین باتوجه به شیوع سرطان پروستات در میان مردان، دانشمندان توصیه می‌کنند مردان روزانه یک‌چهارم فنجان کلم بروکلی و دوپنجم فنجان گوجه‌فرنگی تازه مصرف کنند.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید