شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

معجزه مصرف میوه و سبزی در زندگی روزانه


معجزه مصرف میوه و سبزی در زندگی روزانه
شیوه درست این است که خودمان را مجبور به خوردن غذاهایی که از آنها متنفریم نکنیم ولی در عوض راه‌هایی بیابیم که گستره گیاهی را تبدیل به غذاهایی کنیم که از آنها لذت ببریم.
شما مجبور نیستید با بشقابی پر از بامیه یا کلم بروکلی مواجه شوید، سعی کنید تنوع به خرج دهید و روزانه سبزیجات متنوعی در سالادها، سوپ، خورش و سس‌های پاستا استفاده کنید. سبزیجات تازه نسبت به سبزیجات منجمد شده خوب و سبزیجات کنسرو شده قابل قبول است.
▪ معجون میوه‌ها
میوه منبع خوبی برای دریافت انرژی طبیعی است و هیچ اشکالی در خوردن روزانه یک عدد سیب وجود ندارد ولی اگر قرار باشد هر روز سیب بخورید، بعد از مدتی خسته می‌شوید البته مثل همیشه تنوع کلید خوبی برای فرار از تکرار است و میوه‌های بسیاری وجود دارد که می‌شود از خوردن آنها لذت برد. سعی کنید از روش‌های جدید برای استفاده کردن از میوه‌های مختلف بهره بگیرید. روز خود را با میوه‌ای که با شیر یا ماست مخلوط شده شروع کنید و یا اینکه چند تکه موز یا توت به صبحانه خود اضافه کنید. هلو، گلابی یا خربزه ر ابه ناهار اضافه کنید و میوه تازه یا خشک را یک غذای ساده و لذت‌بخش کنید، ماجراجو باشید و کشف کنید که ترکیب میوه‌ها چه مزه‌ای می‌دهد.
▪ دغدغه سیب‌زمینی
همه ما سیب‌زمینی دوست داریم. یک سیب‌زمینی ساده دارای چربی کم و منبع بسیار خوبی از مواد لازم برای بدن ما است.
اما تصور کنید ما دوست داریم که آنها را تزئین کنیم پوره سیب‌زمینی با کره یا عصاره گوشت، تنوری یا در فر پخته شده با خامه، سرخ شده، پختن در شیر یا خرده‌های نان و یا پخته شده در خرده‌های نان برشته با پنیر. یکصد سال پیش گذاشتن یک سیب‌زمینی بی‌آلایش روی سفره غذا متداول بود ولی هم‌اکنون نیست. شما مجبور نیستید از خوردن سیب‌زمینی خودداری کنید فقط نگذارید باعث جلوگیری از خوردن سایر سبزیجات شود.
▪ قله آبمیوه
ـ شروع هر صبحانه با یک لیوان آبمیوه یک آیین
سلامتی بخش صبحگاهی است. اگرچه لازم است به‌خاطر بسپاریم که آبمیوه کالری زیادتری دارد و بعضی وقت‌ها دارای شکر اضافی هم هست (فیبر کمتری نسبت به میوه دارد) ولی با وجود این به عنوان یکی از ۵ منبع غذایی میوه و سبزیجات روزانه ما محسوب می‌شود.پژوهش‌ها نشان داده‌اند که ۸۰ درصد بیماری‌های قلبی و ۹۰ درصد دیابت را می‌توان به عادت‌ها و شیوه زندگی و خوردن غذاهای ناسالم مرتبط ساخت. پزشکان ثابت کرده‌اند یک رژیم غذایی که بر خوردن میوه و سبزیجات و همچنین مقدار کمی از آجیل و محصولات لبنیاتی تاکید می‌کند می‌تواند در کاهش فشارخون و کلسترول بالا به اندازه داروهای مختلفی که برای این منظور استفاده می‌شود موثر باشد و دلایل روزافزون وجود دارد که نشان می‌دهد خوردن غذاهای پرفیبر و اجتناب‌ از خوردن غذاهای بسیار فرآوری شده می‌تواند باعث جلوگیری یا تاخیر در شروع دیابت شود. شما مجبور نیستید طعم و مزه را قربانی کنید و یا از چیزهایی که از آنها لذت می‌برید چشم‌پوشی کنید. وقت آن رسیده است که به آشپزخانه بروید و قبول کنید واقعاً چیزی به‌نام ناهار مجانی وجود ندارد ولی با کمی برنامه‌ریزی و درک درست یا شناخت بهتر از ترفندهای غذایی همه می‌توانیم خیلی بهتر و لذت‌بخش‌تر غذا بخوریم.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید