جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۲۴ آوریل سال ۱۷۰۴ ـ به مناسبت سالروز انتشار نخستین روزنامه در آمریکا، روزنامه نگاری امروز، یک رقابت چندجانبه


۲۴ آوریل سال ۱۷۰۴ ـ به مناسبت سالروز انتشار نخستین روزنامه در آمریکا، روزنامه نگاری امروز، یک رقابت چندجانبه
مهاجران انگلیسی آمریکای شمالی درست یک قرن دیرتر از اروپاییان به انتشار روزنامه به مفهوم امروز دست زدند. نخستین روزنامه آمریکای شمالی ۲۴ آوریل سال ۱۷۰۴ در شهر بوستون ماساچوست به نام «نیوز لتر» انتشار یافت.
وضعیت روزنامه نگاری تا دهه سوم قرن بیستم که پخش خبر از رادیو آغاز شد تغییر آنچنانی نکرده بود و کاری بود؛ «روتین». پیداشدن رقیبی چون رادیو و سپس تلویزیون و آنگاه تلویزیون رنگی، روزنامه ها را مجبور کرد که متاعی به مخاطبان بدهند که رادیو تلویزیونها قادر به تهیه آن نباشند و یا این که تهیه اش برایشان پرهزینه باشد. از نیمه دهه ۱۹۹۰، آن سه نوع رسانه قدیمی با رقبای نوظهوری چون وبلاگها و رسانه های آنلاین رو برو شده اند که رقابت با آنها (به علت سرعتشان در اطلاع رسانی) کاری آسان نیست. روزنامه ها در این رقابت، موفقتر بوده اند زیرا که به جای خبر مطلق، به انتشار فیچر و نظر و مطالبی که در دسترس وبلاگ نگاران و رسانه های آنلاین نیست روی آورده اند و رادیو تلویزیونها به «تاک شو» و بحث و اظهار نظر درباره اخبار روز پرداخته و هر سه دسته هم سایت اینترنتی بازکرده اند. سایت های اینترنتی برخی از رادیو تلویزیونها، از نظر محتوا و تنظیم، بمراتب غنی تر و مفصلتر از مطالب پخشی آنها است و برای راه اندازی این سایت ها، بهترین روزنامه نگاران را بکار گرفته اند. سایتهای بیشتر روزنامه ها، مطالب ویدیویی و اودیوئی هم دارند یعنی وارد کار رادیوتلویزیون شده اند، به همانگونه که رادیو تلویزیونها در آنلاین خود، کار نوشتاری می کنند.
آخرین تحول در این رقابت چند جانبه و تا حدی سرسام آور را می توان در تصمیم صاحبان روزنامه دو میلیونی وال استریت جرنال مشاهده کرد که پیش بینی شده است اقتباس خواهد شد. کمپانی ناشر وال استریت جرنال (داو جونز) تصمیم گرفته است که یک روزنامه نگار چندکاره را به سردبیری این روزنامه برگمارد تا حریف رادیو تلویزیونها، روزنامه ها و وبلاگ نگاران (که نوعی خبرگزاری هم بشمار می روند) بشود. این کمپانی «مارکوس براچلی» ۴۵ ساله را برای سردبیری وال استریت جرنال ۱۱۸ ساله انتخاب کرده است که تجربه کار در خبرگزاری اسوشییتدپرس، چند رادیو، تلویزیون ان.بی.سی و چند روزنامه را درکارنامه خود دارد و سالها کارخبرنگاری (در داخل و خارج و به ویژه در چین و ژاپن) کرده است. او از ژوئن ۲۰۰۷ کار خود را آغاز خواهد کرد.
براچلی وعده داده است که با تغییر قطع و دیزاین روزنامه و مواردی دیگر، هر سال تا ۲۰ میلیون دلار از هزینه های چاپ بکاهد بدون این که از درج مطالب لازم کاسته شود. به نظر او، امروزه (قرن ۲۱) مطالب رسانه ها باید مطابق خواست مخاطبان انتخاب شوند تا سیاست و سلیقه ناشر. با تسهیلات اینترنتی و پیدایش رادیو تلویزیونهای ماهواره ای و ابزارهای اطلاع رسانی دیگر، انحصار خبر و رسانه برای همیشه پایان یافته و اگر یک نشریه خواست مخاطبان را برآورد نکند، به سراغ رسانه دیگر خواهند رفت، بنابراین میان سردبیر یک روزنامه و مخاطبان باید یک ارتباط دائمی برقرار باشد و سردبیر نظر و خواست مخاطبان را بداند.
ناشران رسانه های چاپی در وضعیت جاری باردیگر متوجه سردبیران مجرب و واقع بین شده اند (تا ایده آلیست و جوانتر)، زیرا وقتی که مخاطبان یک نشریه کم شوند، به دنبال آنها هم از آگهی ها کاسته خواهد شد و روزنامه در مضیقه مالی قرار گرفت به همین گونه که لس آنجلس تایمز قرار گرفته و در آوریل ۲۰۰۷ اعلام داشته است که دست به کاستن از کارکنان خود خواهد زد و این تصمیم ۷۰ تن از اعضای تحریریه هم شامل خواهد شد که بازخرید (Buyout)خواهند شد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید