پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

برخی دیگر از رویدادهای ۲۴ آوریل


● ۰: توتموس سوم Tuthmose III در چنین روزی در سال ۱۴۷۹ پیش از میلاد به عنوان ششمین فرعون سلسله هجدم مصر باستان زمام امور این کشور را به دست گرفت، ولی چون مادرش ملکه (زن اصلی فرعون متوفا) نبود تا با خواهر خود که از ملکه به دنیا آمده بود ازدواج نکرد!، پادشاهی او برسمیت شناخته نشد. وی که گورش در وادی فراعنه (لوکسور) به دست آمده است در طول سلطنت خود سوریه و سودان (نوبی) را تصرف کرد و بر قلمرو مصر افزود. تصویر مقابل، روکش جسد توتموس بود که به دست آمده است. معمولا این روکش ها به شکل صاحب جنازه ساخته می شد و المثنای او بود.
● ۱۸۶۳: چند سال پس از این که کالیفرنیا، در پی یک رشته جنگ از مکزیک جدا و ضمیمه قلمرو دولت واشنگتن شد، در چنین روزی در «کیزویلKeyesville» این ایالت ، سرخپوستان تهاچاپیTahachpi کشتار شدند. در آن زمان که سیل مهاجرین اروپایی (سفید پوستان) به سوی کالیفرنیا سرازیر شده بود، چنین حوادثی مکررا به چشم می خورد. در کشتار کیزویل، دست کم ۵۳ بومی آمریکایی (اصطلاحا سرخپوست) جان خود را ازدست دادند.
● ۱۸۷۷: جنگ های روسیه با عثمانی که نزدیک به دو سال طول کشید از این روز آغاز شد. بهانه جنگ، نجات اسلاوهای بالکان از سلطه عثمانی بود، ولی هدف باطنی روسیه رساندن خود به مدیترانه بود. روسیه می خواست که صربستان و بلغارستان استقلال یابند و چون همنژاد روس ها بودند، نفوذ روسیه از طریق آنها تا مدیترانه گسترش یابد. این سیاست مسکو هنوز ادامه دارد و این دولت در آوریل سال ۲۰۰۷ با تمهیدات سازمان ملل و دولتهای عضو ناتو در منطقه کوزوو مخالفت کرد زیرا که با اجرای این تمهیدات، نفوذ صربها (اسلاوها) در این منطقه کاهش خواهد یافت.
● ۱۹۷۰: ۱۹۷۰ چین نخستین ماهواره خود را که سنگین تر از ماهواره های شوروی و آمریکا بود به فضا فرستاد. چون از این ماهواره، آهنگ «خاور زمین خونین است» پخش می شد، در تاریخ، موسوم به «دونگ فنگ هونگ» شده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید