سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

و باز هم رنگ ها


و باز هم رنگ ها
▪ دکوراسیون آبی‌- صورتی
برای داشتن یک اتاق رنگین، لازم است با روانشناسی رنگ‌ها و تاثیر متقابل رنگ‌ها بر یکدیگر آشنا باشید.
چرخه رنگ کمک می‌کند که با پرهیز از حدس و گمان، در رنگ‌آمیزی اتاق‌تان، از به کار بردن رنگ‌های ناسازگار و نامطبوع در کنار هم بپرهیزید. استفاده از این چرخه را- که بسیار هم آسان است- یاد بگیرید تا بتوانید در یک آن تشخیص دهید که چه رنگ‌هایی با یکدیگر سازگارند. در خلال معرفی اتاق‌ها، توضیحات جامع‌تری درباره رنگ خواهیم داد.
استفاده از دو رنگ متضاد روشن در اتاقی بزرگ، تاثیر بصری شگرفی بر جای می‌گذارد، به نحوی که تا مدت‌ها و شاید هم هرگز، این طرح زیبا را فراموش نکنیم. طرح‌های مواج مدرن و دو رنگ زنده آبی‌و صورتی تند، منظره‌ای متفاوت و نو پدید آورده است. برای بیشترین تاثیر ممکن، آبی ‌و صورتی در مقادیر مساوی به کار گرفته شده‌اند. این دو رنگ نیز روی چرخه رنگ تقریباً روبه‌روی یکدیگر قرار می‌گیرند، اما تضادشان بسیار دلنشین است. روی دیوار صورتی رنگ کناری، با جابه‌جایی پرده، رنگ صورتی در طول پنجره ادامه پیدا می‌کند.
دایره‌های آبی ‌و صورتی روی دیوار، گذشته از اینکه فضای یکدست آبی ‌را می‌شکنند، بر تضاد این دو رنگ نیز تاکید می‌کنند.
استفاده از زمینه‌های رنگی تند برای مبلمان و اسباب و اثاثیه، طرح را جسورتر می‌کند و توجه بیشتری را به سمت شکل‌های فرم‌دار معطوف می‌نماید. منحنی‌های مدرن در مبل و کاناپه با فرمی غیرمتداول، قالب‌های سنتی طراحی مبلمان را می‌شکند. با افزودن یک قفسه چرخ‌دار، با قاب براق از جنس کروم، محیط کاملاً مدرن و امروزی شده است.
صورتی‌های زنده به‌کار رفته در کرکره غلتکی و پرده جمع‌شو چنان پنجره را قاب گرفته‌اند که در این نمایش رنگ‌ها، نقش درخور توجهی ایفا می‌کنند. پارچه نازک پرده به نور طبیعی امکان ورود می‌‌دهد و اجازه نمی‌دهد رنگ‌های تند مانع از ورود نور و تاریکی بیش از حد اتاق شوند.
▪ دکوراسیون زرد - نارنجی
رنگ‌های تند، مبل‌های کوتاه و راحت و سقف پارچه‌ای چادری را تنها می‌توان به سبک مراکشی نسبت داد. اگر مایلید درون یک اتاق سرد محیطی به گرمی آفتاب سوزان صحرا پدید آورید، این طرح برای شما تدارک دیده شده است.
برای داشتن یک محیط گرم و هیجان‌انگیز، به دنبال رنگ‌های طبیعی موجود در مناطق حاره‌‌ای باشید؛ مثل رنگ‌های شن و سفال و رنگ ادویه‌ها مانند زعفرانی، دارچینی و زنجبیلی. این رنگ‌ها همه روی چرخه رنگ در یک‌سو قرار می‌گیرند.
کوسن‌ها و رواندازهایی با ترکیب این رنگ‌ها انتخاب کنید و کف‌پوشی با جنس زمخت، مثل چوب پرداخت نشده یا موزاییک سفالی‌رنگ برگزینید تا با رنگ لوازم هماهنگی پیدا کند. دوختن نوارهای رنگی و قیطان‌های طلایی روی قالیچه‌ها و کوسن‌ها به این سبک تکامل می‌بخشد.
کاناپه‌ای کوتاه با رواندازهای نقش و نگاردار و کوسن‌های راه‌راه، یک نقطه مرکزی دنج و راحت و دلکش به‌وجود می‌آورد.
از پارچه‌هایی که بافت طبیعی درشت دارند، مثل کتان و کنف پرداخت نشده، در کنار ابریشم لطیف و گرانبها استفاده کنید.
جلوی مبل یک میز کوتاه قهوه‌خوری بگذارید و کف اتاق به‌صورت پراکنده بالشتک‌های بزرگ قرار دهید. تزئینات پارچه‌ای را تنها به کاناپه محدود نکنید. با پارچه‌ای بلند و عریض سایه‌بانی درست کرده آن را در طول سقف نصب کنید و امتداد آن را روی دیوار پشت کاناپه رها سازید. به این ترتیب حالتی مانند چادر عرب‌های بادیه‌نشین فراهم می‌آورید. در ضمن، هر زمان که از این طرح خسته شدید، به‌‌راحتی می‌توانید این پارچه را (که به مثابه سقف و دیوار خیمه شماست!) جمع کنید و کنار بگذارید. منظره اتاق را با اشیای تزئینی نقره‌ای و شمع‌های فانوسی طلایی و چراغ‌های نفتی تکمیل کنید و فضایی شاعرانه و پر احساس به‌وجود آورید.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید