پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

هنر فانتزی یا خیالپردازانه


هنر فانتزی یا خیالپردازانه
هنر فانتزی یا خیالپردازانه، در طول تاریخ همواره بخشی از گونه‌های هنری در جوامع بشری بوده است. این هنر جلوه‌های مختلف و فراوانی داشته است که افسانه‌های پریان، فرهنگ و رسوم قومی (فولکلور)، اسطوره‌ها، داستانهای علمی - تخیلی و روایات مذهبی از آن جمله‌اند.
از آنجایی که تخیل و خیالپردازی چیزی ابدی و دارای پیشینه ای به قدمت بشریت است، هنر و تصویر سازی فانتزی نیز قدمت بسیاری دارد. تمام تصورات و داستانهای تخیلی با تصویر شدن به سبکی واقع گرایانه، جای خود را در هنر پیدا کرده اند و شکی نیست که هنر فانتزی و ادبیات فانتزی همواره با همدیگر پیوندی ناگسستنی داشته و دارند.
با ظهور پدیده "عصر نو" (New Age حرکتی فلسفی و روحانی بود که بیشتر بر پایه مذاهب شرق و آداب و رسوم سری قرار داشت) و تنوع فراوان رسانه‌ها و ابزارهای جدید و پیدا شدن فضاهایی تازه برای کشف و بررسی، تصویرسازی فانتزی اکنون یکی از سودآورترین عرصه های هنری محسوب میشود اما با وجود شهرت فراوان هنرمندان آن در میان هم مسلکان خود، معمولا برای دیگران و دست اندرکاران رشته های دیگر هنری، بیگانه است.
از طرفی هنر فانتزی یکی از چالش برانگیزترین شیوه‌های هنری برای تجسم و مصورسازی موفقیت آمیز به شمار میرود.خلق عناصر غیر واقعی و تخیلی به طوریکه متقاعد کننده نیز باشد، ترکیب تخیل و واقعیت به شکلی که تخیل، باور کردنی و واقعیت، سحرآمیز به نظر برسد، کار آسانی نیست. معمولا تصویرگران سبک فانتزی بیشتر از دیگران در قید و بندهای تجارتی بودن خود هستند و باید تمام موارد مذکور را در چهارچوب یک طرح جلد کتاب رعایت کنند.
منبع : سایت فریا


همچنین مشاهده کنید