چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

چاقی کودکان و تغذیه


چاقی کودکان و تغذیه
چاقی یکی از معضلات سلامت عمومی است که در حال حاضر کودکان را نیز دربند خود اسیر کرده است. شما می‌توانید با انتخاب یک برنامه غذائی مناسب، خود را از شر آن خلاص کنید. پیشگیری همیشه بهتر از درمان است...
امروز بیش از ۱۶ درصد کودکان دبستانی چاقند و طی ۳۰ سال اخیر تعداد آنها نیز هر ۱۰ سال ۲ برابر می‌شود. در صورتی‌که دست روی دست بگذاریم و فکری به حال آن نکنیم تا سال ۲۰۲۵ میلادی از هر ۴ کودک یک نفر از چاقی رنج خواهد برد.
چاقی دلایل بی‌شمار فردی و اجتماعی دارد. در صورتی‌که موضوع وراثت و ژنتیک را کنار بگذاریم همه چیز به برنامه غذائی و فعالیت‌های بدنی باز می‌گردد.
در ۷۰ درصد موارد درمان چاقی با شکست مواجه می‌شوند و به‌همین دلیل گفته می‌شود پیشگیری بسیار بهتر از درمان است. هر چه زودتر موضوع چاقی را در نظر بگیرید شانس درمان بیشتر است اما پیش از آغاز هر درمانی مطمئن شوید که کودک واقعاً چاق است.
بعد باید فهمید کودک به اندازهٔ کافی فعالیت بدنی دارد یا خیر. بیشتر والدین زمانی دست به‌کار می‌شوند که کودک مورد تمسخر هم‌شاگردی‌هایش قرار گرفته باشد. این زمان گاهی بهترین زمان برای درمان است چون خود کودک نیز به شما کمک می‌کند. هرگز برای یک کودک چاق نباید رژیم تهیه کرد.
انتخاب یک برنامه غذائی مناسب بهترین راه‌حل است. هرگونه شیرینی را از برنامه غذائی حذف نکنید بلکه مقدار آن را کم کنید. به‌جای دسر به او شکلات دهید و برای کم‌کردن کالری و ارزش‌های غذائی حتماً با یک پزشک متخصص کودکان مشورت کنید.
در طول روز غذاها را از دسترس کودکتان دور و قوانین خاصی تعیین کنید. فراموش نکنید که شما نیز باید در اجراء این قوانین همراه او باشید.
برخی از این قوانین به شرح زیر است:
۱) ۳۰ دقیقه پیاده‌روی روزانه.
۲) خوردن هر غذائی خارج از وعده‌های غذائی ممنوع!
برای هر کودکی در هر سنی باید یک برنامه خاص غذائی در نظر گرفت.
نکات زیر تا حدی به شما در انتخاب برنامه غذائی کمک می‌کند:
▪ تا ۶ ماهگی
بهترین غذا برای نوزدان شیر مادر است زیرا از یک‌سو با نیازهای کودک هماهنگی دارد و از سوی دیگر او را از شر بسیاری از بیماری‌ها و ناراحتی‌های عفونی حفظ می‌کند. جالب آنجاست که محتویات شیر مادر نیز طی دوران شیردهی تغییر می‌کند و همیشه استریل، پاک، گرم و در دسترس است.
▪ از ۶ ماهگی تا ۱۲ ماهگی
هرگز نباید پیش از ۴ ماهگی به کودک غذائی به‌جز شیر داد چون در این صورت احتمال بروز آلرژی‌های غذائی زیاد است. از ۶ ماهگی به بعد می‌توان به همراه شیر، غذای دیگری نیز به کودک خوراند البته نه هر چیزی را! در صورتی‌که آلرژی غذائی در خانواده یا والدین کودک دیده شده است توصیه می‌کنیم تا پایان یک‌سالگی غذائی به‌جزء شیر چیزی به کودک ندهید! تنوع افراطی غذای کودک می‌تواند کمبود کلسیم، اسیدهای چرب اصلی و حتی آهن را در پی داشته باشد.
خوردن این غذاها باعث می‌شود هضم و جذب موادغذائی داخل شیر پائین بیاید و در نتیجه نیازهای کودک برطرف نشود. تنوع غذائی را کم‌کم و به‌تدریج آغاز کنید. سبزی و میوه‌جات را به اندازه قاشق چای‌خوری به او بدهید و فراموش نکنید کودک تا ۱۰ـ۱۲ ماهگی باید ۲ تا ۳ شیشه شیر در روز بخورد. هرگز برای خوردن موادغذائی گوناگون به کودک فشار نیاورید. فراموش نکنید که نه تنها مزه بعضی غذاها برای او جدید است بلکه قاشق نیز وسیله جدیدی است که او باید به تدریج به آن عادت کند. سعی کنید غذاها را با هم مخلوط نکنید تا کودک مزه هر یک را به تنهائی بچشد.
▪ از ۱۲ ماهگی تا ۳۶ ماهگی
کودکان ۱ تا ۳ ساله معمولاً کنجکاوند. این سن بهترین زمان آشناکردن آنها با طعم‌های مختلف است. آنها می‌توانند همانند شما غذا بخورند به ۳ برابر پروتئین بیشتری نیاز دارند. در کنار تمامی غذاها باید روزانه ۵۰۰ میلی‌لیتر نیز به آنها شیر بدهید. این موضوع را نیز در نظر بگیرید کودکان در این سن به ۴ وعده غذائی نیاز دارند.
▪ از ۳ تا ۶ سالگی
کودک شما در حال رشد است. بدن او نیاز به ویتامین و موادمعدنی دارد.
در عصرانه او میوه‌جات، سبزی، مواد لبنی و حبوبات بگنجانید.
ناهار و شام او باید تقریباً یک مقدار ارزش غذائی داشته باشند. اما در صورتی‌که مثلاً به او گوشت دادید، شب دیگر پروتئین ندهید. مجبورش نکنید غذایش را تا ته بخورد. اگر به زور این کار را بکنید ذهنیت منفی نسبت به غذاخوردن پیدا خواهد کرد.
منبع : ماهنامه کودک


همچنین مشاهده کنید