دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ / Monday, 19 February, 2018

لذت بستنی در ظهر تابستان


لذت بستنی در ظهر تابستان
بستنی یکی از جذابترین میان وعده هایی است که خوشبختانه متخصصان تغذیه هم میانه خوبی با آن دارند و خوردن آن را به ویژه به کودکان و نوجوانانی که در سنین رشد هستند، توصیه میکنند. اما این میانوعده از چه جهاتی مفید است و در چه صورتی ممکن است مشکلاتی برای مصرف کنندگانش ایجاد کند؟
این روزها با گرمتر شدن هوا، بازار بستنی هر روز داغتر میشود و از این رو بهتر است هنگام خرید این میان وعده ارزشمند اطلاعات بیشتری داشته باشید. مصرف سرانه بستنی در اروپا ۵/۸ لیتر است و این میزان در کشور ایتالیا که یکی از پرمصرفترین کشورهای اروپایی به حساب میآید، به ۲/۹ لیتر میرسد. این میانوعده ارزشمند، به عنوان یک منبع غذایی مناسب برای دریافت پروتئین، کلسیم و فسفر به حساب می آید و البته نوع مواد مغذی آن، بر حسب اضافه و کم شدن انواع میوهها یا مغزها، متغیر است. در یک نصف فنجان بستنی، ۱۰۰ میلی گرم کلسیم وجود دارد که میتواند ۱۰ تا ۱۹ درصد از نیاز بزرگسالان را به این ماده مغذی تأمین کند. اما فراموش نکنید که خامه های به کار رفته در بستنی، موجب صابونی شدن کلسیم میشود و به همین دلیل، بستنیهای سنتی که خامه فراوانی دارند، به عنوان منبع این ماده مغذی به حساب نمیآیند. این میانوعده، منبعی از پروتئین هم به شمار میرود که این پروتئین خوشبختانه از نوع پروتئین موجود در آب پنیر است و به این دلیل به راحتی در سیستم گوارش، هضم و جذب میشود. از آنجا که بچه هایی که در سنین رشد هستند، علاقه ویژهای به بستنی دارند؛ غنیسازی این میان وعده با استفاده از انواع ویتامینها و مواد معدنی بسیار اهمیت دارد و صنایع تولیدکننده این محصول باید به این مهم توجه ویژه ای داشته باشند.
نوع چربی موجود در بستنی نیز به گونه ای است که کمتر از ۱۳ درصدش از چربی های اشباع تشکیل شده و بیشتر از ۴ گرم کلسترول ندارد. جالب است بدانید دامهایی که از علوفه خشک استفاده میکنند در چربی شیرشان اسیدهای چرب ترانس بیشتری دیده میشود و این میتواند زمینه ساز بروز بیماریهای قلبی و انواع سرطانها باشد.
اما توصیه ما به شما این است که در فصل گرما، یا از بستنی های تولیدشده در کارخانه های معتبر استفاده کنید، یا اساساً بستنی را به شکل خانگی تهیه کنید. به طور کلی، بستنی های سنتی از چند جنبه ممکن است مشکلساز باشند. اول اینکه از منابع آلوده تهیه شده باشند؛ زیرا ممکن است شیری که در بستنی استفاده میشود، مانده باشد و در هنگام جوش ببرد؛ اما تولیدکننده بستنی به کمک جوش شیرین از بریدن آن جلوگیری کند و آن را به مصرف برساند؛ یا اینکه مثلاً از یخهای آلوده استفاده شود، یا حتی ممکن است خود تهیه کننده بستنی، ناقل بیماری باشد و به همین دلیل توصیه میشود تا جایی که میتوانید، از بستنیهای سنتی استفاده نکنید؛ زیرا این گروه از میانوعدهها به راحتی میتوانند زمینه بروز انواع مسمومیتهای گوارشی (به خصوص تب مالت) را فراهم آورند.
و اما آخرین نکته این است که بعد از مصرف غذا به هیچ عنوان از بستنی به عنوان دسر استفاده نکنید؛ زیرا این کار در فرایند هضم مواد غذایی اختلال ایجاد میکند و دردسرساز میشود؛ چراکه آنزیمهای موجود در معده در دمای طبیعی بدن، بیشترین سطح فعالیت را دارند و با توجه به اینکه بستنی، دمای محیط معده را برای مدتی کاهش میدهد، فعالیت این آنزیمها مختل شده و هضم معدی با مشکل روبه رو میشود.
● ۶ نکته تازه برای سالم سازی یک میان وعده قدیمی
بستنی، یکی از پرطرفدارترین میانوعدهها در تمام دنیا است، خاصه در فصل گرم. بعضیها بستنی های میوهای را ترجیح میدهند و بعضی دیگر، بستنی های سنتی را. اما بعضی خانوادهها هم هستند که ترجیح میدهند به جای خرید بستنی از بیرون، خودشان برای تهیه آن در منزل اقدام کنند. برای این گروه سوم، توصیههای ویژهای وجود دارد که میتواند به هرچه سالمتر شدن این بستنیهای خانگی کمک کند و ضمناً ارزش غذایی آن را نیز بالاتر ببرد.
۱) خیلی از آنهایی که نمیتوانند شیر بخورند یا طعم شیر را دوست ندارند، از بستنی به عنوان جایگزین شیر استفاده میکنند. اما با وجودی که بستنی از شیر تشکیل شده، از نظر ارزش غذایی نمیتوان یک لیوان از آن را به جای یک لیوان شیر در نظر گرفت. اما میتوانید بستنیتان را با یک لیوان شیر مخلوط کنید و با تغییر طعم شیرتان، این نوشیدنی مغذی را میل کنید تا با یک تیر، دو نشان زده باشید.
۲) هنگام تهیه بستنی های خانگی سعی کنید از شیرهای کم چرب استفاده کنید، مخصوصاً اگر اضافه وزن دارید. اما اگر فرزند کم غذایی دارید که از طریق برنامه غذایی روزانه اش کالری کافی دریافت نمیکند، میتوانید با افزودن ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری خامه پاستوریزه، کالری بستنی را بالاتر ببرید.
۳) بعضی ها عادت دارند که بستنیشان را با مربا میل کنند، در حالی که متخصصان تغذیه توصیه میکنند به جای مربا یا حتی کمپوت، از میوه های تازه خرد شده به همراه کمی ژله استفاده کنید تا از این طریق، میوه مورد نیاز روزانه تان نیز دریافت شود.
۴) میتوانید برای غنی تر کردن بستنی، انواع مغزها مانند پسته، بادام و فندق را به آن اضافه کنید تا به این ترتیب، ارزش غذایی آن را بالا ببرید. افزودن مغزها در مقایسه با افزودن خامه، ارزش تغذیهای بیشتری نیز دارد و به غیر از تأمین چربیهای گیاهی مورد نیازتان، میتواند انواع مواد معدنی را نیز به بدنتان برساند.
۵) توصیه می شود در تهیه بستنیهای خانگی، کمتر از شکر استفاده کنید و به جای آن، از مخلوط شیر و میوههای شیرین رندهشده استفاده نمایید تا به این ترتیب، کالری زیاده از حد دریافت نکنید.
۶ ) اگر اضافه وزن دارید، بهتر است از بستنی های شکلاتی استفاده نکنید؛ زیرا در این بستنی ها مجبورند برای کاهش تلخی کاکائو از شکر بیشتری استفاده کنند و به این ترتیب، کالری این نوع بستنی ها بیشتر از حد استاندارد است.

منبع : شهر الکترونیک یزد

مطالب مرتبط

غذای مناسب روزه‌داران


غذای مناسب روزه‌داران
عصر میادین میوه و تره‌بار میزبان شهروندانی است که به مناسبت ماه مبارک رمضان برای خرید مایحتاج خود به این مراکز آمده‌اند.
اما شاید بد نباشد که پیش از خرید کمی هم در مورد میوه‌هایی که در این ماه مبارک فواید بیشتری دارند، بدانیم. کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند در این ماه از غذاهای پُر فیبر، زیاد مصرف کنید.
این غذاها شامل: میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و تمامی غلات هستند. این‌ مواد غذایی‌ در گروه کربوهیدرات‌های مفید نیز قرار دارند و فواید آنها بسیار است از جمله اینکه مغذی هستند، به فرد احساس سیری می‌دهند، نسبتا کالری کمی دارند، ۳۰-۲۰ گرم فیبر مورد نیاز در روز را تامین می‌کنند و به آرامی هضم می‌شوند بنابراین اثر کمتری روی انسولین و قند خون دارند.
همچنین این مواد غذایی دارای ویتامین‌ها و عناصر معدنی مفید برای سلامتی بدن هستند، مانند: ویتامین C ، ویتامین‌های گروه B و آهن.
همچنین در رژیم غذایی خود انواع سبزیجات و میوه‌های سبز، زرد و نارنجی را بگنجانید مانند کلم بروکلی، هویج و لیمو. این گروه دارای آنتی اکسیدان ‌هستند که برای حفاظت از بدن در برابر سرطان و بیماری های دیگر بسیار مهم تلقی می‌شوند.
البته توصیه می‌شود که در هنگام سحر از سبزی استفاده نشود و برای رفع تشنگی در روز بعد بین افطار تا سحر تا می‌توانید میوه بخورید.

معنای برند رولکس، وسیله ای برای بیان خود
برونو میر، در سال 2007 چهارمین مدیرعامل رولکس شد. او پیش از آن مدیر شاخه سوئیسی بانک آمریکایی نیویورک ریپابلیکن بوده است و در زمان مدیریتش توانست رولکس را به هفتاد و یکمین برند بزرگ جهان تبدیل کند
وبگردی
سقوط «خرمشهر»، هواپیمایی که چندین سال زمین‌گیر شده بود!
سقوط «خرمشهر»، هواپیمایی که چندین سال زمین‌گیر شده بود! - رویدادی که در بطن آن، هواپیمای ATR شرکت آسمان قرار داشت که با کد EP-ATS رجیستر شده و مسئولان شرکت هواپیمایی آسمان بر آن نام «خرمشهر» را گذارده بودند. نامی که هدف از انتخاب آن هرچه بوده، حتما یادآوری سقوط خرمشهر در ابتدای جنگ تحمیلی نبوده است. رویدادی که ساعاتی پیش بار دیگر رخ داد؛ این بار با سقوط هواپیمایی که خرمشهر نام داشت.
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
فیلم | سریع‌القلم: تقابل ما با جهان چقدر هزینه دارد؟
فیلم | سریع‌القلم: تقابل ما با جهان چقدر هزینه دارد؟ - اقتصاد سیاسی - محمودسریع القلم با بیان اینکه تقابل ما با جهان هزینه دارد،گفت:»هیچ انسانی پیدا نمی شود که بگوید با ظلم موافقم هستم،اما حکمرانی در کشور باید سود و زیان کند که با چه هزینه ای می خواهد این موضوع را پیش ببرد.»
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
چه کسی به وقت شام را کمدی خطاب کرد؟!!
چه کسی به وقت شام را کمدی خطاب کرد؟!! - امیرقادری منتقد سینما: حاتمی کیا یک فیلم بد و کاریکاتوری ساخته است
تصاویر/ حاشیه و متن اختتامیه جشنواره فیلم فجر
تصاویر/ حاشیه و متن اختتامیه جشنواره فیلم فجر - آیین اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در مرکز همایش‌های برج میلاد با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و سید عباس صالحی وزیر ارشاد برپا شد.