سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

سیستم هیدرولیک، پمپ و گاورنر


سیستم هیدرولیک، پمپ و گاورنر
▪ سیستم هیدرولیک
گیربکس اتوماتیک در خودرو ی شما چندین وظیفه دارد. شما ممکن است نفهمید که چطور آن از راههای بسیار متفاوت عمل می کند. برای نمونه برخی ویژگی های که یک گیربکس اتوماتیک دارد:
-اگر ماشین در حالت اورداریو (در گیربکس های چهار دنده)باشد.گیربکس دنده ای مبنی بر سرعت وسیله نقلیه و موقیت پدال گاز انتخاب می کند.-اگر شما به آرامی شتاب بگیرید، تغییر دنده با سرعت کمتری نسبت به موقعی است که شما با تمام گاز شتاب بگیرید.
- اگر پدال گاز را رها کنیم،گیربکس به دنده بعدی پائینی تعویض می شود.
-اگر شما اهرم دنده رادر حالت دنده پائین تر قرار دهید،گیر بکس تغیرمکان خواهد داد(تعویض خواهد شد)مگر اینکه سرعت خودرو سریعتر ازسرعت دنده انتخابی باشد.اگر سرعت خودرو خیلی زیاد باشدباید صبر کنید تا سرعت آن کم شود و بعد از آن دنده تعویض شود(به دنده پایین).
- اگر شما گیربکس را در حالت دنده ۲ قرار دهید،افزایش و کاهش سرعت بیش از دنده ۲ را نخواهیم داشت و هرگز به طور کامل نخواهد ایستاد مگر اینکه دسته دنده را تغیر دهیم. شما احتمالاً پیشتر برخی قسمت های شبیه به آن را دیده اید.این واقعاً مغز گیربکس های اتوماتیک است. آن تمام وظایف را مدیریت می کند.گذرگاه های مسیر روغن را در قسمت های متفاوت گیربکس می توانید ببینید.گذر گاه ها در داخل فلز قالب ریزی شده اند که راه مناسبی برای افزایش بازده مسیر های روغن هستند.بدون آنها شیلنگ های زیادی برای وصل کردن قسمت های مختلف گیربکس به همدیگر لازم است. ابتدا ما در مورد قسمت های اصلی سیستم هیدرولیک بحث خواهیم کرد و بعداً خواهیم دید که چطور آنها با یکدیگر کار می کنند.
▪ پمپ
گیربکس های اتوماتیک یک پمپ جالبی دارند که پمپ دنده ای نامیده می شود. پمپ معمولاً در درپوش گیر بکس قرار دارد. آن روغن را از مخزن (کارتر) پایین گیربکس می کشد و سیستم هیدرولیک را تغذیه می کند. آن هم چنین کولر گیربکس و تورک کنورتور را تغذیه می کند. نمایی از پمپ دنده ای گیربکس اتوماتیک دنده داخلی پمپ به پوسته تورک کنورتور متصل شده بنابراین آن با همان سرعت موتور می چرخد. دنده بیرونی توسط دنده داخلی چرخانده می شود و به عنوان دنده چرخان،روغن از مخزن(کارتر) از یک طرف هلالی به بالا کشیده می شود و با فشار بیشتر از سمت دیگر وارد سیستم هیدرولیک می شود.
▪ گاورنر
گاورنر یک سوپاپ هوشمند است که به گیربکس در خودروی شما می گوید چقدر سریع برود. آن به شفت خروجی گیربکس وصل شده است، بنابراین موقعی که خودرو سریعتر حرکت می کند، گاورنر سریعتر می چرخد.در داخل گاورنر یک سوپاپ با فنر بار گذاری شده است،که آن را متناسب با اینکه گاورنر چقدر تند می چرخد،باز می کند. بنابراین موقعی که گاورنر تند می چرخد، سوپاپ زیاد باز می شود.پمپ، روغن برای گاورنر را از طریق شفت خروجی تغذیه می کند.
▪ موقعی که خودرو
سریع تر حرکت می کند سوپاپ گاورنر بیشتر باز می شودو به روغن اجازه می دهد که با فشار بیشتر از میان آن عبور کند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید