پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

انقلاب در دامنه های اینترنتی


انقلاب در دامنه های اینترنتی
آی تی ایران - آیکن ( متولی نام های دامنه و آدرس های اینترنتی) با اضافه کردن یازده زبان جدید به سرورهای ریشه قدم بزرگی را برای بین المللی کردن دامنه های اینترنتی برداشت.
به این ترتیب کاربران می توانند به یازده زبان از جمله زبان فارسی دامنه های اینترنتی مورد نظر خود را ثبت کنند.
پل تومی مدیر آیکن این اقدام را مهمترین اقدام در عرصه اینترنت پس از ایجاد آن خوانده است. وی می افزاید: هفته آینده فرم آنلاینی در دسترس کاربران قرار می گیرد که آنها می توانند ضمن ثبت دامنه انطباق این سیستم را با نرم افزارها و برنامه های مختلف تحت وب به ایکن اطلاع دهند.
این اقدام از روز دوشنبه این هفته آغاز می شود و کاربران قادر خواهند بود که از طریق صفحه wiki برای خود یک صفحه اختصاصی با این زبان های جدید ایجاد کنند. عربی، فارسی، چینی، روسی، هندی، یونانی، کره ای،عبری، ژاپنی و تامیلی زبان هایی هستند که در این پروژه مورد آزمایش قرار می گیرند.
ایکن طی سالهای اخیر پروژه بزرگ IDN ( بین المللی کردن دامنه های اینترنتی) را دنبال کرده و به دلیل محدودیت های مختلف و بحث و گمان های فراوان فنی این موضوع تاکنون به تاخیر افتاده است.
با اجرای پروژه IDN کاربران سراسر جهان قادر خواهند بود که به زبان مورد نظر خود دامنه های اینترنتی را ثبت کنند. در حال حاضر صرفا کاراکترهای الفبای لاتین مورد استفاده کاربران در دامنه های اینترنتی قرار می گیرد. اما پروژه IDN هزاران کاراکتر جدید را برای ثبت نام دامنه توسط کاربران سراسر جهان، قابل دسترسی می کند.
در حال حاضر فقط کاراکترهای ASCII در فاصله A تا Z امکان به کارگیری در دامنه های اینترنتی رادارد
منبع : شهر الکترونیک یزد


همچنین مشاهده کنید