چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

نقاشی و کشف حقایق درونی کودکان


نقاشی و کشف حقایق درونی کودکان
بهترین راه برای پی بردن و كشف دنیای درونی كودكان، توجه به نقاشی‌های آنها است. كودكان با بازی كردن و قصه گویی شناخته می‌شوند و از طریق نقاشی صحبت می‌كنند. نقاشی به ما كمك می‌كند تا كودكان را بیشتر بشناسیم و از نیازهای درونی آنها آگاه شویم، فقط كافی است به آنچه آنها روی كاغذ می‌كشند توجه كنیم و مفهوم نقاشی‌هایشان را بفهمیم.
۱- خورشید و ماه: در اغلب نقاشی‌های كودكان خورشید دیده می‌شود. خورشید نشانه امنیت، خوشحالی، گرما، قدرت و از نقطه نظر روان شناسان به معنی پدر است. وقتی رابطه كودك و پدر خوب است، كودك خورشید را در حال درخشیدن می‌كشد و وقتی رابطه آن دو مطلوب نیست، خورشید را پشت كوه و ناپدید می‌كشد. ترس كودك از پدر به رنگ قرمز تند و یا سیاه در نقاشی دیده می‌شود. ماه در نقاشی‌های كودكان به مفهوم نیستی و مرگ است.
۲- آسمان و زمین: آسمان به معنی الهام و پاكی است و زمین، ثبات و امنیت معنی می‌دهد. كودكان كوچك هرگز خطی برای نشان دادن زمین ترسیم نمی‌كنند وی در سنین بالاتر یعنی ۵ و ۶ سالگی كه آغاز به درك دلایل منطقی می‌كنند به كشیدن زمین نیز می‌پردازند.
۳- ماشین: ماشین نشانه قدرت است، به همین دلیل در نقاشی پسربچه‌ها ماشین زیاد دیده می‌شود.
۴- حیوانات: اگر در نقاشی كودك شما تصاویر حیوانات دیده می شود، ممكن است، دلایل مختلفی وجود داشته باشد كه شما با صحبت كردن با كودك پی به آن می‌برید. كودكی كه در روستا زندگی می‌كند و یا حیوانات خانگی دارد و یا عاشق حیوانات باشد و یا حتی زیاد به باغ وحش برود، طبیعی است كه حیوان بكشد. اما اگر كودك به نوعی با حیوانات رابطه نداشته باشد و در نقاشی‌هایش اغلب تصویر حیوان بكشد اهمیت خاصی پیدا می‌كند. گاهی ممكن است كودك احساس گناه و تقصیری را كه تجربه كرده و جرات ابراز آن را نداشته در نقاشی‌هایش در قالب حیوان نشان دهد.
World news
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید