پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۱ ماه مه ۱۹۴۵ ـ دریا سالار دونیتس برجای هیتلر نشست


۱ ماه مه ۱۹۴۵ ـ دریا سالار دونیتس برجای هیتلر نشست
در پی خود کشی هیتلر و در جریان تصرف شهر برلن توسط دو ارتش از نیروهای شوروی و به اسارت روسها درآمدن بیش از یک میلیون نظامی آلمانی، دریاسالار«کارل دونیتس Karl Doenits» طراح حملات زیردریایی با تاکتیک «وولف پک» از اول ماه مه ۱۹۴۵ ریاست رایش سوم (کشور آلمان) را برعهده گرفت و کابینه خود را اول ماه مه ۱۹۴۵ در «کیل» تشکیل داد و اعلام کرد که آلمان بدون قید و شرط آماده تسلیم شدن است. پیشنهاد دونیتس هفتم ماه مه ۱۹۴۵ از سوی فاتحان جنگ پذیرفته شد و عمر رایش سوم پایان یافت. تا آن روز هنوز باقیمانده نظامیان آلمانی در مناطق غربی این کشور و هامبورگ با نیروهای آمریکا، فرانسه و انگلستان می جنگیدند.
هیتلر ساعتی پیش از این که خودکشی کند، دریا سالار دونیتس را به عنوان جانشین خود به عنوان رئیس کشور تعیین کرده بود. هیتلر در همان ساعت دکتر پل جوزف گوبلز وزیر تبلیغات آلمان را نیز به عنوان صدر اعظم و جانشین خود در این سمت (ریاست دولت) کرده بود.
مورخان طول ریاست دونیتس بر آلمان را بیش از هفتم ماه مه نوشته و پایان آن را هنگامی ذکر کرده اند که متفقین رسما زمام امور آلمان اشغالشده را به دست گرفتند. دونیتس بود که پس از جنگ جهانی اول ،در زمانی که آلمان ممنوع از داشتن تسلیحات تعرضی بود مخفیانه طرح ساختن زیر دریایی را اجرا می کرد. دونیتس که در ۱۹۸۰ در ۸۹ سالگی در گذشت باوجود تسلیم کردن آلمان، در دادگاه نورنبرگ به زندان محکوم شد و ده سال در زندان بود. هواداران دونیتس مراسم تدفین او را به طرزی بسیار باشکوه برگزار کردند که باعث حیرت جهانیان شد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید