پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

فعالیت‌های ورزشی در سلامت سالمندان


فعالیت‌های ورزشی در سلامت سالمندان
بدون شک سالخوردگی و پیری در تمام موجودات زنده از جمله انسان فرا می‌رسد و تا پایان عمر نیز ادامه دارد. فعالیت‌های ورزشی در سنین نوجوانی باعث تقویت عضلات و رشد بدنی و فکری می‌شود، و در سنین سالمندی می‌توان با انجام ورزش‌های متناسب، از اختلالات روحی و معلولیت‌های جسمی که در دوران سالمندی پدید می‌آید، پیشگیری نمود.
شروع سن سالمندی از ۶۰ سالگی بوده و عدم فعالیت بدنی در این دوران می‌تواند رو به افزایش رود و از نظر فیزیکی و روانی اثرات نامطلوبی داشته باشد. فعالیت بدنی به‌وسیلهٔ ورزش، به تنظیم گلوکز خون و آدرنالین کمک نموده، افزایش ضربان قلب و جذب اکسیژن، بازده قلب، تعداد تنفس و میزان هوائی که وارد ریه می‌شود، حرارت بدن و بالارفتن فشار خون، جاری کردن آن در رگ‌ها و جلوگیری از سخت‌شدن رگ‌ها، رساندن خون به ماهیچه‌ها و به‌کارگیری بیشتر رگ‌ها و مویرگ‌های خونی که در حالت عادی به‌کار گرفته نمی‌شوند، احیا خواهد نمود.
فعالیت بدنی می‌تواند خواب را در تمام دوره‌های سنی افزایش دهد و از عوارض بیماری‌های قلبی، دیابت، فشار خون، کلیه و... پیشگیری نماید. تمرینات مقاوتی می‌تواند اثر بسیار مهمی در حفظ استقلال در افراد سالمند داشته باشد. پیشرفت قدرت عضلانی قلب به دنبال تمرینات بدنی مشاهده شده است. کندی حرکت از ویژگی‌های سن بالا می‌باشد. سالمندانی که فعالیت بدنی مستمر دارند اغلب می‌توانند این کاهش را با ارتباط به سن خود به تعویق بیاندازند. امروزه تحقیقات به‌عمل آمده نشان از آن دارد که تأثیر ورزش در سلامت سالمندان و بهبود سلامتی در حوزه‌های اضطراب و استرس بسیار مورد توجه می‌باشد. البته فعالیت‌های ورزشی فقط اضطراب و استرس را کاهش نمی‌دهد بلکه باعث بهبود بیماری‌های مزمن و کمک به برگشت سریع از استرس‌های روانی می‌شود.
سالمندان همواره به‌دلیل کهولت سن خود را ناتوان فرض می‌کنند و از اینکه در اجتماع حضور داشته باشند نگران هستند. با اطمینان می‌توان گفت: سالمندان در صورتی‌که فعالیت ورزشی را در برنامهٔ روزانهٔ خود به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه انجام دهند، سلامتی و شادابی خود را به‌دست خواهند آورد. انتخاب شیوهٔ تندرستی و جلوگیری از بیماری‌ها و پیشگیری از آنان مستلزم فعالیت‌های بدنی شامل پیاده‌روی در سطح صاف، استفاده از کفش‌های مناسب، شنا، شطرنج، ماهیگیری، نرمش‌های سبک تمرین‌های هوازی به اندازهٔ توانائی حداقل ۳ روز در هفته ـ هر بار ۲۰ دقیقه و برنامه‌های تفریحی، شرکت در مهمانی‌های خانوادگی، حضور در جمع دوستان، مسافرت‌های گردشی، باغبانی، خرید مایحتاج منزل و آشپزی می‌تواند در سلامتی و نشاط سالمندان در همهٔ سنین باید مراقب سلامتی خود بوده و از انجام تمرینات ورزشی غافل نباشند. تنگی نفس، افزایش شدید ضربان قلب، فشار خون و خستگی زودرس همه از علائم تمرین نکردن می‌باشد. عدم فعالیت بدنی و خانه‌نشینی، موجب کاهش استقلال‌شده و منجر به بروز اکثر بیماری‌های مزمن و عدم اعتماد به‌نفس و افسردگی می‌گردد. تحرک و ارادهٔ قوی برای انجام ورزش‌های بدنی و تمرینات مستمر، داشتن استخوان‌های سالم، کاهش بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، سلامت دهان و دندان و تغذیهٔ مناسب، سلامتی و تندرستی را به دنبال دارد و آشکار است که سالمندان عزیز در صورت ادامهٔ فعالیت‌های ورزشی از سلامت کامل برخوردار خواهند بود.
● فواید فعالیت بدنی منظم:
▪ بیماری قلبی و عروقی و سکتهٔ مغزی را کاهش می‌دهد.
▪ بیماری دیابت را تا ۵۰% کاهش می‌دهد.
▪ باعث ترفیع سلامت روح و روان می‌شود.
▪ استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد.
▪ باعث استحکام استخوان‌ها و عضلات می‌شود.
سالمندان گرامی ضمن انجام فعالیت‌های ورزشی بهتر است با پزشک خود مشورت نموده و او را از برنامه‌هائی که انجام می‌دهید، مطلع نمائید.
با آرزوی سلامتی برای عزیزان سالمند.
منبع : مجله دنیای ورزشهای آبی


همچنین مشاهده کنید