سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

با چهره های المپیک رم


با چهره های المپیک رم
● بالاش یولاندا/ رومانی
قهرمان پرش ارتفاع، در دوازدهم دسامبر ۱۹۳۶ در «تیمی سوآرا» رومانی متولد شد. در پرش ارتفاع در گروه زنان از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۶ بیش از چهارده بار رکورد شکست. در سال ۱۹۶۰ در رم، با ۹۰/۱ متر مدال طلا گرفت و در بازیهای توکیو هم بر کرسی اول المپیک ایستاد. شیوه پرش او «قیچی زدن» بود. برترین نتیجه او ۹۱/۱ متر ثبت شده است.
● آندراس بلاچکو/ مجارستان
قهرمان پنتاتلن، در شانزدهم اوت ۱۹۳۹ در «کندورز» مجارستان متولد شد. بدون شک او یکی از بزرگترین قهرمانان «پنتاتلن» در همه زمان ها است. او نخستین بار در سال ۱۹۶۰ در بازیها شرکت کرد و در رده چهارم ایستاد. او فقط ۱۵ امتیاز از دارنده مدال نقره فاصله داشت ولی در رده بندی گروهی به مدال طلا رسید.بلاچکو قهرمانی جهان را در سال های ۱۹۶۳ و ۱۹۶۵ و ۱۹۶۶ و ۱۹۶۷ و ۱۹۶۹ به دست آورد. در عین حال مدال طلای انفرادی المپیک ۱۹۷۲ و گروهی ۱۹۶۰ و ۱۹۶۸ را نیز صاحب شد.
● آبب بیکلا/ اتیوپی
قهرمان ماراتن، در هفتم ماه اوت ۱۹۳۲ در شهر «موت» در اتیوپی متولد شد و در ۲۵ ماه اکتبر ۱۹۷۳ درگذشت.
او نخستین دونده ای بود که دو بار برنده دوی ماراتن شد. ضمنا او تنها مردی بود که اولین مدال طلا را برای قاره سیاه آفریقا به دست آورد و برای کسب این مدال در سال ۱۹۶۰ (رم) با پای برهنه بر سنگ فرش های زیر دروازه «کنستانتین» گام نهاد. آبب مسیر ۴۲ کیلومتر و ۱۹۵ متری را در زمان ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه دوید.
بیکلا در سال ۱۹۶۴ در توکیو کفش پوشید و ماراتن را در ۲ ساعت و ۱۲ دقیقه طی کرد تا به دومین طلای ماراتن المپیک برسد. در سال ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی برای سومین بار در ماراتن المپیک دوید ولی به علت جراحی قوزک پا، پس از ۱۶ کیلومتر ایستاد. دونده سیاهپوست متاسفانه در سال ۱۹۶۹ در یک حادثه و برخورد با اتومبیل آسیب سختی دید و دیگر قادر به راه رفتن نشد. او از ورزش کردن غافل نشد و در حالی که روی صندلی چرخدار می نشست به تیراندازی با کمان مشغول شد.
سرانجام آبب بیکلا یکی از چهره های ماندگار المپیک در چهل و یک سالگی درگذشت.
● هرب الیوت/ استرالیا
قهرمان دوهای متوسط، در روز بیست و پنجم فوریه ۱۹۳۸ در «سوبیاکو« در نزدیکی شهر «پرت» استرالیا متولد شده است.شانزده ساله بود که تمرین های جدی را در دوهای متوسط شروع کرد. در هجده سالگی یک رکورد جهانی جوانان به جای نهاد و در سال بعد یک میل (۱۶۰۹ متر) را در کمتر از چهار دقیقه دوید. او تمریناتش را در کنار تپه های اطراف دریا ادامه داد تا در بازیهای المپیک ۱۹۶۰ رم به بزرگ ترین پیروزی اش برسد. او ۱۵۰۰ متر را در ۳ دقیقه و ۳۵ ثانیه دوید تا به طلای المپیک برسد. الیوت هرگز در طول زمان قهرمانی خود شکست نخورد و رکوردش چهار سال پابرجا بود.
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید