چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۷ مه سال ۱۹۹۶ ـ روزی که دومای روسیه انحلال شوروی را غیر قانونی خواند - حاصل فروپاشی؟!


۷ مه سال ۱۹۹۶ ـ روزی که دومای روسیه انحلال شوروی را غیر قانونی خواند - حاصل فروپاشی؟!
مجلس نمایندگان روسیه (دوما) در این روز در سال ۱۹۹۶ با تصویب طرحی، انحلال اتحاد شوروی را عملی غیرقانونی اعلام داشت، این اقدام را بی اعتبار خواند و ابطال کرد.
این طرح که همچنان پابرجا مانده است با اعتراض و انتقاد شدید یلتسین رئیس جمهور وقت روسیه که یکی از سه نفر منحل کنندگان شوروی بود رو به رو گردید. این طرح هنوز به امضای رئیس کشور روسیه نرسیده است تا لازم الاجرا شود!. استدلال اصحاب نظر در امور حکومت (علوم سیاسی) این است که انحلال «اتحاد جماهیر شوروی» و هرگونه تجزیه یک کشور باید پس از تصویب آن در یک رفراندوم و دست کم با دو سوم آراء صورت گیرد، نه با مصوبه پارلمان و اراده روسای دولتها.
شوروی را (به استدلال خودشان) داوطلبانه فروپاشانیدند تا صلح و پیشرفت حاصل کنند، رقابت های نظامی که درآمد دولتها را می بلعید پایان یابد، فکر تعرض نظامی یک قدرت به کشورهای ضعیف از میان برود، مبادلات علمی گسترش یابد و بازرگانی بین المللی از قید و بندها رهایی یابد. تجربه ۱۶ سال اخیر نشان داد که هنوز روسیه را به سازمان جهانی تجارت راه نداده اند، عراق اشغال نظامی شده و در آتش و خون غوطه می خورد، ناتو به جای تبدیل شدن به یک انجمن سیاسی تا قلمرو شوروی سابق پیشروی کرده، دولتهای عضو اتحاد شوروی سابق برضد یکدیگر تحریک می شوند و نمونه اش برداشتن خشونت آمیز و پرتلفات مجسمه یادبود سرباز جنگ جهانی دوم از میدانی در پایتخت کشور استونی در آوریل ۲۰۰۷ بود که آمریکا تلویحا از این عمل حمایت کرد و نیز تصمیم آمریکا به استقرار سیستم دفاع ضدموشکی در خاک لهستان و جمهوری چک (به بهانه ترس از ایران و کره شمالی!) و .... با وجود این، هنوز مسکو کوتاه می آید و همانند گورباچف (طبق خاطرات رونالد ریگان) از غرب می ترسد؟!.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید