چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

سهره حلب یا سهره کرمانی


سهره حلب یا سهره کرمانی
● نام راسته : passeriformes
● نام خانواده : fringillidae
● نام علمی :canicepscarduelis carduelis
● نام انگلیسی : Grey-headed goldfinch
● سایر نام های محلی : سهره کرمانی ، سهره حلب
● مشخصات عمومی :
پرندگانی کوچک جثه و به طول ۱۳ تا ۱۴سانتیمتر بوده و بسیار شبیه به سهره معمولی هستند . در حقیقت این پرنده زیرگونه ای از سهره معمولی می باشد . از نظر عادات و رفتار بسیار شبیه به سهره معمولی بوده و خارج از فصل تولید مثل به صورت مخلوط با سهره معمولی در کشتزارها و سایر مناطق دیده می شوند .رنگ عمومی بدن خاکستری بوده و صورت قرمز ، بال های سیاه با نوار بالی زرد رنگ ، پاهای تیره رنگ و منقار مخروطی بزرگ از سایر خصوصیات این پرنده می باشد . تفاوت این پرنده با سهره معمولی عدم وجود رنگ سیاه و سفید در سر و گونه ها بوده و روتنه خاکستری رنگ می باشد . منقار این پرنده اندکی از منقار سهره معمولی بزرگ تر است .
تفاوت پرنده نر و ماده :
پرنده نر و ماده بسیار مشابه می باشند ولی تفاوت هایی نیز دارند که به شرح ذیل می باشد .
۱) تنها پرنده نر آواز می خواند و آواز ماده آرام و کوتاه بوده و بسیار به ندرت شنیده می شود .
۲) منقار پرنده نر غالباً بلند تر از منقار پرنده ماده می باشد .
۳) سرخی صورت در پرنده نر وسعت بیشتری نسبت به پرنده ماده دارد .
۴) سبیل پرنده نر به رنگ سیاه براق می باشد در حالی که سبیل پرنده ماده دودی و یا بور است .
۵) شانه بال در پرنده نر سیاه رنگ بوده ولی در پرنده ماده سیاه متمایل به خاکستری می باشد .
● مشخصات پرنده جوان :
پرنده جوان مشابه جوجه سهره معمولی می باشد و فاقد سرخی صورت بوده و رگه های تیره در ناحیه سینه آن دیده می شود . جوجه سهره حلب نسبت به جوجه سهره معمولی خاکستری تر دیده می شود .
● محل زندگی و سایر مشخصات :
در پارک ها ، باغ ها ، نواحی جنگلی وسایر مناطق مستعد زندگی می کند و لانه خود را در ارتفاع ۵/۱ تا ۲۰ متری از سطح زمین و در میان شاخ و برگ درختانی از قبیل صنوبر ، توس ، نارون ، افرا ، بلوط ، کاج ، سیب ، گلابی ، گیلاس و زرد آلو می سازد . گاهی در سرو کوهی نیز آشیانه می سازد .لانه توسط ماده ها ساخته می شود و از علف های باریک و خشک و مواد گیاهی به خصوص از درخت تبریزی و مواد مو مانند در ساخت لانه استفاده می شود . لانه بین ۷ تا ۱۲ روز ساخته می شود . بین ۳ تا ۵ و معمولاً ۴ تخم در میانه های ماه آپریل تا آگوست می گذارد . پرنده ماده بین ۱۲ تا ۱۳ روز روی تخم ها می خوابد . هم پرنده نر و هم پرنده ماده در تغذیه جوجه ها نقش دارند .جوجه ها بعد از ۱۲ روز آماده پرواز می شوند . سهره حلب ۲ بار در سال تولید مثل می کند . این پرنده در پاییز و زمستان در دسته هایی بالای ۱۲ عدد دیده می شود .
● پراکنش :
در کشور ما این پرنده در نواحی شرقی ، شمال شرقی دیده شده و تولید مثل می کند و در فصل پاییز و زمستان در برخی نواحی مرکزی و غربی نیز دیده شده است .
● تغذیه :
از انواع دانه ها تغذیه می کند و علاقه زیادی به دانه آفتابگردان و گلرنگ دارد و در پاییز و زمستان در حاشیه مزارع آفتابگردان بیشتر دیده می شود . بهترین غذا برای نگهداری این پرنده در قفس همان جیره غذایی سهره معمولی یعنی شاهدانه است .
● آواز :
آواز سهره حلب بسیار مشابه آواز سهره معمولی بوده و شامل چهچه ها و تحریر های زیبا می باشد . آواز نسبت به سهره معمولی اندکی تند و تیز تر بوده و صدای آن نسبت به آواز سهره معمولی زیر تر بوده و گاهاً تنوع کمتری هم دارد . ولی به هر حال سهره ای خوش آواز بوده و در تمام طول سال نیز آواز می خواند .
● هیبرید :
همانند سهره معمولی این سهره نیز قابلیت تلقیح با انواع دیگر سهره ها و قناری را دارا است .

http://iranpest.blogfa.com/post-۴۵۹.aspx
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید