جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

رفع عطش با آبمیوه‌


رفع عطش با آبمیوه‌
آبمیوه یکی از بهترین نوشیدنی‌هاست که با در اختیار داشتن املاح و ویتامین‌ها، ضمن رفع عطش، بخش قابل توجهی از نیاز بدن به ویتامین‌ها را تامین می‌کند و پزشکان نیز مصرف روزانه آن را توصیه می‌کنند.
هرچند مصرف آبمیوه طبیعی، تازه و خانگی در اولویت قرار دارد اما سرعت زندگی ماشینی گاهی فرصت گرفتن آبمیوه در خانه را از مردم سلب می کند و در این‌صورت مصرف آبمیوه‌های پاکتی که توسط کارخانه‌ها تولید می‌شوند هم خالی از لطف نخواهد بود.
البته میزان افزودنی‌‌ها و شکر آبمیوه‌های صنعتی به مراتب بیشتر از آبمیوه‌های خانگی است اما هر چه باشد مصرف آبمیوه صنعتی در هر حال بهتر از مصرف نوشابه‌های گاز‌دار است .
در دهه‌های اخیر به موازات افزایش آگاهی‌مردم نسبت به بهداشت عمومی‌و اهمیت یافتن مسئله حفظ سلامت، مصرف سرانه انواع آبمیوه طبیعی نیز به طور مرتب افزایش یافته است.
صنعت آبمیوه‌گیری در هر کشوری از صنایع اساسی در حوزه صنایع غذایی به شمار می‌رود. در حال حاضر سالانه بیش از ۲میلیارد آبمیوه در بسته‌بندی آلومینیومی، بیش از نیم میلیارد آبمیوه در بسته بندی کاغذی و تعداد اندکی نیز در قوطی های فلزی تولید می‌شود.
البته در کشورهای پیشرفته، بیشترین تولید آبمیوه در ظروف شیشه ای است که در واقع مطمئن ترین نوع آن به حساب می‌آید اما در کشور ما هنوز آبمیوه در بطری ‌های شیشه‌ای به طور گسترده تولید نمی‌شود. این در حالی است که بازار رقابت محصولات خارجی در ایران هم بسیار داغ است و برخی از انواع مشهور این محصولات از میانگین فروش بسیار خوبی برخوردارند.
در ایران مصرف سرانه آبمیوه در حدود ۶ لیتر است که نسبت به کشورهای صنعتی ، عدد قابل توجهی نیست. در هنگام نوشیدن آبمیوه‌های صنعتی باید توجه داشت که رنگ، طعم و بوی مخلوط فرآورده باید طبیعی و مطابق با طعم و بوی میوه‌های مورد نظر باشد. همچنین نباید ترشیدگی و کپک‌زدگی در آبمیوه مشاهده شود. علاوه بر این افزودن رنگ به آبمیوه‌ها هم غیر مجاز است .
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید