جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

الکتروکاردیوگرام Electrocardiogram


ثبت تغییرات پتانسیل الکتریکی قلب که با هر زنش آن همراه است چنین تغییراتی را با اتصال دادن الکترودهائی به نقاط ویژه‌ای از سطح بدن، مانند دست‌ها و پاها ثبت وا ندازه‌گیری می‌کند.
● الکتروکاریوگراف ECG یا EKG:
به‌دستگاه اندازه‌گیری و ثبت ضربان قلب اطلاق می‌شود. این دستگاه متناوب با ضربان، سیگنال الکتریکی متناوب تولید می‌کند که در خروجی قابل نمایش و ثبت می‌باشد.
● الکترومغناطیس
تاریخ الکتریسیته به ۶۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد. در داستان‌های میلتوس Miletus می‌خوانیم که یک کهربا در اثر مالش کاه را جذب می‌کند. مغناطیس از موقعی شناخته شد که مشاهده گردید بعضی از سنگ‌ها مثل مگنیتیت آهن را می‌ربایند. علم الکتریسیته و مغناطیس در ابتدا جداگانه توسعه پیدا کردند تا اینکه در سال ۱۸۲۰ هنس کریستان اورستد HANS (۱۷۷۷ـ۱۸۵۱) CHRISTIAN OERSTED رابطه‌ای بین آن‌ها مشاهده کرد بدین ترتیب که اگر جریانی از سیمی بگذرد می‌تواند مغناطیس را تحت‌تٲثیر قرار دهد. بعد از او علمای زیادی راجع به الکترومغناطیس تحقیق کردند که یکی از مشهورترین آن‌ها فاراده (Michael – Faraday ۱۷۹۱ ـ ۱۸۶۷) است: ولی از خدمات ماکسولMAXWELL ۱۸۳۱ـ۱۸۷۹ بود که قوانین الکترومغناطیس به‌صورتی درآمد که امروز می‌شناسیم. این قوانین که به معادلات ماکسول معروفند در الکترومغناطیس همان اهمیتی را دارند که قوانین حرکت جاذبه نیوتن در مکانیک دارند. اگرچه اختلاط الکتریسیته و مغناطیس توسط ماکسول روی نتایج کارهای دانشمندان قبل از او بود ولی نتیجه‌ای که گرفت و یک کار اساسی بسیار مهم بود. ماکسول نشان داد که نور یک موج الکترومغناطیس است و سرعتش را تنها با اندازه‌گیری‌های الکترومغناطیس می‌توان پیدا کرد. بدین ترتیب علم نور با علم الکترومغناطیس رابطه پیدا کرد.
در پایان قرن هجدهم، شارل اگوستین دو کولن قانون نیروی عکس مجذور را کشف کرده بود. گالوانی اثر الکتریکی فلزات نامشابه را مشاهده (و به غلط تفسیر) کرده، و ولتا آن را به درستی شرح داده بود. اما هنوز رابطه اساسی میان مغناطیس و الکتریسیته یافت نشده بود. فیزیکدان دانمارکی هانس کریستین اورستد این ارتباط مهم را در ۱۸۳۰ کشف کرد.
اورستد دریافت که وقتی الکتریسیته در سیمی که از روی قطب نمائی می‌گذشت جاری می‌شد، عقربه مغناطیسی آن را منحرف می‌کرد. از روی نوشته‌های اورستد نمی‌توان فهمید که آیا واقعاً این پدیده را به هنگام تدریس کشف کرد، یا برای نخستین بار این اکتشاف را بر سر کلاس درس به دیگران نشان داد. در هر صورت کشف او مستقیماً به اختراع آهنربای الکتریکی به‌دست ویلیام استورتن (یک کفاش انگلیسی) در ۱۸۲۵ و اصلاح آن به‌دست فیزیکدان آمریکائی جوزف هنری در ۱۸۳۱ منجر شد. آهنربای الکتریکی در ابزار گوناگونی از زنگ در و تلگراف گرفته تا موتورهای برق به‌کاررفته، و بدین ترتیب اثر شگرفی بر زندگی ما داشته است.
● الکترومغناطیسی ـ علم
تا سال ۱۹۰۰ هنوز فیزیک نیوتنی بعد از دویست سال همچنان در تشریح پدیده‌های طبیعی، حرکت جرم‌های آسمانی تا نوسان آوند ساعت و سیلان مایعات کافی بنظر می‌رسید. این موفقیت‌های بزرگ قرن نوزدهم در مهندسی مکانیک و معماری نیز اعتبار فیزیک کلاسیک را حفظ کرد ولی با اینحال در نیمه دوم قرن نوزدهم، پدیده‌های نوی به‌ظهور رسید که تئوری‌های موجود برای تشریح آن‌ها ناکافی بود از جمله مهمترین آن‌ها الکترومغناطیس است. (جریان مغناطیسی حاصل از جریان برق) این امر را نمی‌توان پدیده نوی دانست زیرا برق مغناطیسی از سده هفدهم بطور تجربی مورد تحقیق و بررسی دانشمندان قرار گرفت و اساساً در تلگراف، تلفن و چراغ برق، به‌طرز گسترده‌ای شناخته شده بودند ولی رابطه واقعی آن با خاصیت مغناطیسی کشف شده بود.
● الکتروموتور
در سال ۱۳۹۳ به‌وسیله الکساندر سون، ادوارد آمریکائی اختراع شد.
▪ الکتروموتور پمپ آب کولر
ـ مشخصات فنی: دوقطبی، با قطب شاخدار، ۲۲۰ ولت، تک فاز با توان خروجی ۱۰ واتف پروانه خنک کننده از جنس پلی آمید ۶ تزریقی ـ برای پمپ آب کولر آبی.
▪ الکترو موتور صنعتی سه فاز مشخصات اندوکسیونی، با درجه حفاظت ۴۴ IP و کلاس حرارتی ۱۳۰ درجه صد بخشی
ـ مشخصات فنی: سه فاز، ۳۸۰ ولت، ۵۰ هرتز (اتصال سیاره) ۲۷۹۰ دور، ۶/۳ آمپر، ۵/۱ کیلووات، بدنه الکتروموتور از جنس آلومینیوم دایکاست شده، ماشین کاری شده بقطر کلی ۲۰۰ میلیمتر – برای بحرکت در آوردن محور دستگاه‌های صنعتی و ماشین آلات.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید