سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

نقش مدیران برای ایجاد جو مناسب در آموزشگاه


نقش مدیران برای ایجاد جو مناسب در آموزشگاه
۱) ارتباط عاطفی با معلمان و کارکنان : هنگامی مدیر مدرسه می تواند کنترل در محیط آموزشی داشته باشد و به راحتی برنامه های معلمان را بررسی نماید که کارکنان مدرسه احساس خوبی داشته باشند و جو دوستانه در مدرسه برقرار گردد.
۲) ( فالت ) بین کنترل امور و کنترل آدم ها ، تفکیک قایل شده است . این نظریه در آموزشگاه نیز صدق می کند . برخی مدیران فکر می کنند با کنترل دانش آموزان و معلمان می توانند به اهداف تربیتی و آموزشی برسند در صورتیکه اگر مدیران مدرسه به کنترل برنامه ها بپردازنند موفق تر خواهند بود.
۳)در مدارس باید مدیران فضایی بوجود بیاورند که برنامه های گروه غیررسمی با برنامه ها ی مدیریت ، منطبق و سازگاری داشته باشند . در این صورت دانش آموزان و معلمان مدرسه احساس تعلق می نمایند و مشارکت بیشتری در مدرسه خواهند داشت و خود کنترلی در میان کارکنان وکارکنان افزایش خواهد یافت .
۴) در صورت جو وفضای توام با احترام ، درک واحدی از پیام وبرنامه در آموزشگاه بین دانش آموزان وکارکنان با مدیر مدرسه بوجود می آید. درنتیجه کنترل در مدرسه به آسانی انجام می گیرد.
۵) اطلاع بخشی :آنچه که مورد کنترل قرار می گیر قبلا به اطلاع معلمان وکارکنان و دانش آموزان مدرسه رسانده شود . در این صورت مسایل پنهانی باقی نمی ماند و کنتزل به معنای مچ گیری و جاسوسی تلقی نمی گردد.
۶) ابزار کنترل در محیط آموزشی بستگی به توان و هنر مدیران دارد. مدیربا تدبیر متناسب با برنامه ،کنترل را در فرایند آن مشخص می نماید.
۷) مدیران مدراس به دنبال تدابیر و برنامه هایی باشند که خود کنترلی در میان دانش آموزان ، معلمان و کارکنان مدرسه جایگاه بیشتری داشته باشد. ارزیابی از عملکرد و کنترل برنامه و فعالیتها توسط خود دانش آموزان ومعلمان انجام گیرد .
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان


همچنین مشاهده کنید