جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

«هوش» از نوع مصنوعی


«هوش» از نوع مصنوعی
هوش مصنوعی را باید عرصه پهناور تلاقی بسیاری از دانش ها و علوم و فنون جدید و قدیم دانست. ریشه و ایده های اصل آن از بسیاری از علوم از جمله فلسفه، زبان شناسی، ریاضیات و روان شناسی ریشه می گیرد. هدف در هوش مصنوعی، ساخت ماشینی است که بتواند فکر کند. برای تعریف و حتی دسته بندی یک ماشین متفکر باید اول هوش را تعریف کرد، اما هنوز تعریف دقیقی که مورد قبول همه دانشمندان این علم باشد ارائه نشده است و این به هیچ وجه تعجب آور نیست، چرا که موضوع پایه ای هوش، هنوز به طور همه جانبه و دقیق مشخص و شکافته نشده است. در واقع می توان نسل هایی از دانشمندان را سراغ گرفت که زندگی خود را صرف مطالعه و تلاش برای یافتن جواب این سؤال کرده اند که هوش چیست بیشتر تعاریفی که در این باره ارائه شده، بر پایه یکی از این چهار باور است:
۱) سیستم هایی که به طور منطقی فکر می کنند.
۲) سیستم هایی که به طور منطقی عمل می کنند.
۳) سیستم هایی که مانند انسان فکر می کنند.
۴) سیستم هایی که مانند انسان عمل می کنند.
بر پایه این چهار تعریف می توان گفت که هوش مصنوعی عبارت است از مطالعه این موضوع که چگونه می توان رایانه ها را وادار به کارهایی کرد که در حال حاضر انسان ها آنها را بهتر انجام می دهند.
● چطوری درستش کنیم
برای ایجاد ماشینی که هوشمند باشد باید کلی هوش جمع کنیم!
یعنی به جمع آوری اطلاعات بپردازیم، به مجموعه ای از تحلیل ها و تحلیل تجربه ها برسیم، آنها را مدیریت و در آخر تصمیم گیری کنیم. این یعنی درست کردن ماشین باهوش با به کارگیری رایانه و الگوگیری از درک و هوش انسان به گونه ای که بتواند تصمیم مناسب بگیرد. اما مسئله اینجاست که انسان می بیند، می فهمد تحلیل می کند و بعد تصمیم می گیرد اما یک هوش مصنوعی بر پایه راه حلی که از پیش طراحی شده است مسائل را حل می کند و تصمیم می گیرد. پس می بینید با وجود این همه پیشرفت هنوز پیاده سازی هوشی نزدیک به هوش انسانی امکان پذیر نبوده است.
● مدیریت پیچیدگی
ایجاد و ابداع تکنیک های مدیریت برای به دست آوردن راه حل برای یک هوش، مسئله بسیار مهمی است که باید با استفاده از علم رایانه و برنامه نویسی الگوریتم های بسیار پیچیده اقدام به طراحی آن کرد.
برای این منظور از زبان های برنامه نویسی lisp و prolog کمک گرفته می شود. خصوصیات این زبان ها می تواند به پیدا کردن راه حل مسئله های مربوط به هوش مصنوعی به طور مؤثر کمک کند. یکی از تأثیرهای قابل توجه این زبان ها ایجاد توانایی و فراهم آوردن ابزارهای فکر کردن است.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید