جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ایریدیم Iridium


عنصری است با علامت اختصاری Ir به جرم اتمی ۲ و ۱۹۲ و عدد اتمی ۷۷. از فلزات کمیابی است که همراه با پلاتین در طبیعت یافت می‌شود و سنگینی ویژه‌اش ۴ و ۲۲ و نقطه ذوب آن c۲۴۵۴ و نقطه جوش ۴۵۰۰ می‌باشد. فلزی سخت و مقاوم در برابر واکنش‌های شیمیائی است. آلیاژهای آن با پلاتین برای تهیه سر قلم خودنویس و بوته‌های پلاتین کاربرد دارد.
● خواص: سفید نقره‌ای، شکل پذیری آن ضعیف است. در هوا کدر نمی‌شود در برابر واکنش‌های شیمیائی سخت و مقاوم است. در اسیدها نامحلول است. به آهستگی در قلیائی‌ها گداخته، حل می‌شود. چگالی آن در c۲۰ ۶۵/۲۲ گرم بر سانتی متر مکعب (از روی سنگین ترین شناخته شده محاسبه شده است)
در برابر خوردگی عنصر بسیار مقاومی است. ضریب کشسانی آن بسیار زیاد و برابر ۷۵۰۰۰۰۰۰ پوند بر اینچ مربع می‌باشد.
● کاربرد: با پلاتین آلیاژی می‌دهد برای کاتالیزور پیل سوختی آمونیاک کنتاکت‌ها و ترموکوپل‌های الکتریکی، الکترودهای تجاری، به پلاتین برای افزایش سختی و مقاومت در برابر خوردگی آن افزوده می‌شود سیم‌های مقاوم وسایل آزمایشگاهی، استخراج رنگ‌ها برای الیاف شیشه‌ای و جواهرسازی کاربرد دارد.
از سال‌ها پیش آلیاژهای پلاتین – ایریدیم برای ترمینال‌های باتری پیس میکر (دستگاه تنظیم کننده قلب) الکتریکی کار گذاشته شده و در قلب بیمار استفاده گردید و ...
آلیاژهای ایریدیم با دیگر فلزات نیز شامل خواص باارزش دیگری می‌باشد. آلیاژ طبیعی اسمیم – اپریدیم که اسمیریدیم نامیده می‌شود. موارد استفاده فراوانی دارد. افزودن مقدار ایریدیم به تنگستن و مولیبدن باعث ایجاد مقاومت زیاد آن‌ها در درجه حرارت‌های بالا می‌شود با وجود ضد اسید بودن تیتانیم و کروم افزودن ایریدیم به این فلزات آن‌ها را به طور چشمگیری در برابر اسید مقاوم می‌سازد.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید