شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

غازیاغی، دوست سیستم گوارش شماست


غازیاغی، دوست سیستم گوارش شماست
نام‌های دیگر غازیاغی پاغازه و حشیشه است. طبع این گیاه گرم و خشک است
غازیاغی دارای هورمون‌های گیاهی است که باعث افزایش اشتها می‌شود به تصفیه خون کمک می‌کند و ملین و مدر است.دم‌کرده آن را (به صورت موضعی) برای رفع چین و چروک پوست مصرف می‌کنند.در رفع ناراحتی‌هایی چون: سخت‌ادراری، سنگ کلیه، مثانه و انسداد روده نقش موثری دارد.از ضماد غازیاغی برای ضایعات پوستی استفاده می‌شود.این گیاه همچنین خاصیت شیرافزایی دارد.از دم‌کرده این گیاه برای دفع خلط و رفع گلودرد چرکی نیز استفاده می‌شود.افرادی که دچار ناراحتی‌های کبدی هستند، بایستی از این گیاه بیشتر استفاده کنند از ضماد این گیاه می‌توان به هنگام گزیدگی حشرات استفاده کرد.مصرف «غازیاغی» در درمان ناراحتی‌های دیگری چون: «استسقا،، نقرس، اسکوربوت، نفخ (به همراه عسل) و رماتیسم» موثر است.
موارد منع مصرف این گیاه عبارتند از:
۱) افرادی که کلیه‌های ضعیف دارند، از مصرف آن خودداری کنند.
۲) مصرف این سبزی در مادران باردار باعث سقط‌جنین می‌شود.
۳) زیاده‌روی در مصرف این سبزی باعث «تحریکات پوستی» در بعضی افراد می‌شود.
▪ سبزی‌های صحرایی فصل بهار: شنگ
▪ نام‌های دیگر آن عبارتند از: شنگ چمنی، آلاله شنگ، گیاه قندرون، اسفلنج، اغلان آشی و...
▪ طبع: این گیاه دارای طبعی «سرد» است.
▪ خواص: این سبزی از خواص متعددی برخوردار است از آن جمله:
یک آرام‌بخش و یک تب‌بر قوی محسوب می‌شود و خاصیت ضددرد دارد برگ آن به صورت ضماد باعث التیام زخم‌ها می‌شود و مصرف خوراکی آن درمان زخم‌ روده، اثنی‌عشر و ناراحتی‌های معده است. استفاده از شنگ، جهت درمان بیماری قند توصیه شده است.
«شنگ» گیاهی قابض و درمان‌کننده اسهال‌های صفراوی و خونی است. شنگ داروی مناسبی برای کبد محسوب می‌شود. کسانی که دچار آرتروز هستند از این گیاه می‌توانند نهایت استفاده را ببرند. شنگ در دفع اوره خون نقش موثری دارد و دافع خوبی برای «نیکوتین» موجود در خون به هنگام ترک سیگار می‌باشد. موارد منع مصرف آن عبارتند از: استفاده از این سبزی به افرادی که دچار ناراحتی‌های کلیوی هستند توصیه نمی‌شود.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید