چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

سلامت پروستات


سلامت پروستات
پروستات توده ای از غدد است که شکل حلقه ای (مانند دونات) دارد. و در پایین مثانه بین مقعد و پایه آلت مردی قرار گرفته است و مجرای ادرار را احاطه کرده است. غده به اندازه گردو، و بیشتر مایع موجود در منی را ترشح می کند.
سه مشکل عمده پروستات عبارتند از: عفونت پروستات، بزرگ شدن پروستات و سرطان پروستات.
● عفونت پروستات
بعضی از مواقع عفونت پروستات به طور ناگهانی بروز می کند و نشانه هایی از این قبیل دارد:
▪ تب و لرز
▪ درد و سوزش به هنگام ادرار و انزال منی
▪ احساس داشتن ادرار به دفعات زیاد و به شدت، ولی فقط مقدار کمی ادرار دفع می شود.
▪ درد شکم
▪ دیدن خون در ادرار
اگر هر کدام از این نشانه ها را داشتید فوراً به دکتر خود مراجعه کنید این گونه عفونت ها با آنتی بیوتیک می توانند درمان شوند.
▪ بزرگ شدن پروستات
در بعضی از مردها، یکی از نشانه های پیری بزرگ شدن پروستات با گذشت زمان است. اگر چه این یک بیماری نیست اما همچنان که این غده بزرگ می شود، به مجرای ادرار فشار بیشتری وارد می کند و می تواند موجب بروز مشکلات دفع ادرار شود. بعضی از این مشکلات عبارتند از :
▪ دفع ادرار همراه با درد
▪ احساس می کنید مقدار ادرار شما زیاد شده است.
▪ کاهش فشار ادرار در هنگام دفع
▪ دفع ناقص ادرار
▪ مشکل داشتن در شروع دفع ادرار و متوقف کردن آن
اگر دفع ادرار برای شما سخت شده است و این نشانه ها را مشاهده کردید حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا راههایی را برای درمان و کنترل بزرگ شدن پروستات به شما ارائه دهد. بعضی از مردها منتظر می مانند و مشاهده می کنند که این علائم شدت بیشتری پیدا کند. اما داروهایی هست که به شما در بهبود این مشکلات کمک می کنند.
● سرطان پروستات
هیچ کس علت دقیق سرطان پروستات را نمی داند. متخصصین نمی دانند که چرا سرطان پروستات در بعضی از مردها پیشرفت می کند و چرا در بعضی این گونه نیست. تحقیقات نشان داده است که عوامل مشخصی وجود دارد که مردان را مستعدخطر سرطان پروستات می کند. به طوریکه سرطان در آنها پیشرفت می کند. این عوامل عبارتند از:
▪ پیری: داشتن سن ۵۰ سال و بیشتر
▪ سابقه خانوادگی: داشتن برادر، پدر یا پسری که سرطان پروستات داشته است.
▪ رژیم غذایی: خوردن غذاهای پرچرب و نوشیدن مشروبات الکلی خطر ابتلا را بالا می برد.
▪ نژاد: نژاد آمریکایی آفریقایی بیشترین استعداد ابتلا را دارند.
متخصصین امر توصیه می کنند که مردان به خصوص در سن بالا و کسانیکه سابقه خانوادگی داشته اند مرتباً (سالی یکبار) آزمایشهای لازم را انجام دهند چون تشخیص زود هنگام سرطان پروستات می تواند به درمان مؤثرتر و حفظ جان مریض کمک کند.
منبع : سایت یاد بگیر


همچنین مشاهده کنید