پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

شمع‌های برجسته و زیبا


شمع‌های برجسته و زیبا
با مقواهای راه‌راه می‌‌توانید قالب‌های ساده‌ای برای شمع‌سازی درست کنید و یک نتیجه زیبا و استثنائی به سطحی شیاردار و برجسته به‌دست آورید. مقوا را قبل از اینکه موم را در آن بریزید با کمی آب یا روغن سیلیکون اسپری بزنید و از چسبیدن موم به مقوا زمانی‌که موم سفت می‌شود جلوگیری نمائید.
اگر از مقوا مقداری به موم چسبید به‌راحتی می‌توانید آن‌را بردارید. صبر کنید تا شمع سفت شده و سرد شود، سپس آن را زیر شیر آب گرفته و با انگشتانتان مقوا را بسائید تا به‌طور کلی مقوا از روی شمع پاک شود. سعی کنید از مقواهای روشن که مخصوص حمل بارهای سنگین می‌باشند و آنها را بین وسایل و کارتن قرار می‌دهند استفاده نمائید و قالب‌هائی در اندازه‌های مختلف درست کنید و یک گروه از شمع‌های زیبا و جالب با سطوج برجسته بسازید و با هم به نمایش بگذارید. می‌‌توانید از نوارهای کتانی گلدار استفاده کنید و دور وسط شمع گره بزنید و آن را تزئین نمائید. شما اغلب می‌توانید از مقواهای دیگر هم که مناسب برای ساختن قالب باشند و سطحی شیار شیار دارند استفاده نمائید.
برای آماده کردن قالب بهتر است که از یک سرپوش پلاستیکی برای ته قالب استفاده نمائید و زمانی‌که قالب را در وسط سرپوش قرار دادید اطراف آن‌را یعنی جائی که سرپوش و قالب به‌هم مماس می‌شوند با خمیر بتونه بپوشانید و محکم بچسبانید تا از قالب چیزی بیرون نیاید. و شمع‌هائی که به‌وسیلهٔ قالب مقوائی درست می‌شوند را می‌‌توانید در جلوی حرارت کولر سرد کنید اگر می‌خواهید که به‌طور طبیعی سرد شوند، معمولاً اگر موم هنگان ریختن خیلی سرد است ممکن است پایانی نامرغوب با خال‌هائی در سطح داشته باشید. با این نوع شمع‌ها این نتایج پسندیده هستند و از خصوصیات برجستهٔ این روش می‌باشند.
▪ مواد و لوازم مورد نیاز
یک درپوش تمیز پلاستیکی، یک پیچ گوشتی، مقوای راه‌راه، قیچی، آب یا روغن سیلیکون برای اسپری کردن مقوا نوار چسب کاغذی، خمیر بتونه قالب، فیتیلهٔ آماده شده، سوزن فیتیله، اسید استیرین (به‌میزان ۱۰ درصد موم)، ظروف برای ذوب کردن موم به روش بن‌ماری، رنگ موم، قاشق برای هم زدن، پارافین، دماسنج مخصوص موم
۱- ته قالب را درست کنید، وسط درپوش پلاستیکی را با پیچ‌گوشتی یک سوراخ کنید و این سوراخ باید به اندازه کافی بزرک باشد تا فیتیله در آن قرار بگیرد.
۲- مقوای راه‌راه را به‌صورت یک مستطیل در اندازه‌ای که دوست دارید ببرید. عرض مقوا ارتفاع شمع خواهد شد و طول مقوا به قطر شمع بستگی خواهد داشت.
۳- مقوا را با آب یا روغن سیلیکون به‌طور کامل اسپری بزنید، سپس آن را به‌صورت یک استوانه لوله کنید و دو طرف را به‌هم با نوار چسب کاغذی بچسبانید.
۴- قالب را درست کنید. مقداری لوله شده را در وسط درپوش پلاستیکی قرار دهید و با خمیر بتونه محل تماس مقوا و درپوش را خوب بپوشانید تا کاملاً محکم شود.
۵- یک انتهای طول فیتیله را به سوزن فیتیله وصل کنید و انتهای دیگر را در سوراخی که در ته قالب می‌باشد (سوراخی که روی درپوش پلاستیکی درست کردید) قرار دهید و سوزن فیتیله را در سرتاسر استوانهٔ مقوائی قرار دهید، از پائین کار کنید و اطراف سوراخ فیتیله را در ته با خمیر بتونه ببندید و محکم کنید تا موم بیرون نرود.
۶- اسید استیرین را با روش بن‌ماری ذوب کنید و رنگ را اضافه نمائید تا رنگ اصلی به‌دست آید و هم بزنید تا خوب مخلوط شوند، پارافین را به مخلوط اضافه کنید و حرارت دهید تا ذوب شود و به ۸۲ درجهٔ سانتی‌گراد (۱۸۰ درجه فارنهایت) برسد. موم ذوب شده را در قالب بریزید تقریباً تا لبه قالب باشد.
۷- شمع را بگذارید تا سرد شود و زمانی‌که در اطراف فیتیله بعد از جمع شدن فرورفتگی درست شد با موم ذوب شدهٔ بیشتری آن‌را دوباره پر کنید و وقتی که شمع به‌طور کامل سفت شد نوار چسب و خمیر بتونه را برداشته تا بتوانید مقوا را بردارید. در خاتمه اگر فیتیله اضافی است قیچی کنید.
این نوع شمع زمانی جالب به‌نظر می‌آید که موم را به رنگ عسل طبیعی به تقلید از رنگ مقوای راه‌راه رنگ کنید. سطح شیار شیار شمع تقریباً آن را طوری می‌نمایاند که گوئی به راستی مقوا است که می‌سوزد. برای اینکه بهتر به‌نظر بیاید منظره اطراف شمع را با سنگ‌های ریزی و ستاره دریائی و یک تکه مقوای راه‌راه به نمایش بگذارید.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید