پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۲۰مه ۲۰۰۴ ـ بازرسی دفتر احمد چلبی در بغداد! - مردی که از آمریکا پول می گرفت و ...!


۲۰مه ۲۰۰۴ ـ بازرسی دفتر احمد چلبی در بغداد! - مردی که از آمریکا پول می گرفت و ...!
۲۰ ماه مه ۲۰۰۴ خبر اول بخش مشروح اخبار شب شبکه های تلویزیونی آمریکا و تیتر اول روزنامه های بامداد روز بعد ( ۲۱ ماه مه ) این کشور بازرسی از دفتر و منزل احمد چلبی و ضبط اسناد و کامپیوتر های او و گلوله زدن به قاب عکسش بود. این رسانه ها از چلبی به عنوان فردی که تا چند روز پیش از آن بازرسی، نزدیکترین همکار پنتاگون بود و جمعا ۲۷ میلیون دلار بابت گزارشها و همکاری خود از آمریکا دریافت داشته نام برده و اشاره کرده بودند که قبلا قرار بود او را بر جای صدام حسین بنشانند.
هنگام بازرسی از خانه احمد چلبی در بغداد، او را از اطاق خوابش بیرون کشیده بودند. مقامات آمریکایی این اتهام چلبی را که سازمانهای اف. بی. آی و «سیا» در بازرسی خانه او دست داشتند تکذیب کرده و گفته بودند که پلیس عراق به دستور مقامات قضایی محلی دست به بازرسی زده بود و آمریکا دخالت نداشت.
چلبی عضو شورای حاکمه وقت عراق پس از بازرسی از خانه و دفترش گفته بود: وقتی آمریکاییان با دوست خود چنین کنند با دیگران چه خواهند کرد.
رسانه های آمریکا آخرین دریافتی ماهانه چلبی از خزانه این دولت را ۳۴۰ هزار دلار ذکر کرده بودند. برخی عراقی ها گفته بودند که تیراندازی به قاب عکس چلبی که نشانه تنفر پلیس تازه عراق ازوست؛ نکته ای است که دیگران باید به آن توجه کنند!. به باور اصحاب نظر، گزارش های نادرست و ساختگی احمد چلبی از تلاشهای اتمی دولت صدام حسین و مصاحبه های تلویزیونی وی در این زمینه، سند حمله نظامی آمریکا به عراق قرار گرفته بود که این دولت از مدتها قبل در فکر استقرار در عراق جهت حفظ اقتدار جهانی خود بود. چلبی در زمان صدام حسین به صورت «خود تبعیدی» در خارج از عراق زندگی می کرد و سازمانی جهت مبارزه با صدام تاسیس کرده بود.
جمعه شب ( ۲۱ مه ۲۰۰۴) شبکه «ای بی سی» آمریکا گفت که یکی از اتهامات وارده به احمد چلبی تماس با مقامات جمهوری اسلامی ایران و دادن اطلاعات محرمانه به آنان بوده است که این اطلاعات را از مقامات آمریکایی به دست آورده بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید