جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲۰ مه ۲۰۰۵ ـ ماجرای انتشار عکسهای خصوصی صدام حسین در زندان در دو روزنامه متعلق به روپرت مورداک


۲۰ مه ۲۰۰۵ ـ ماجرای انتشار عکسهای خصوصی صدام حسین در زندان در دو روزنامه متعلق به روپرت مورداک
عکسهای صدام حسین در زندان که او را با لباس زیر (شورت نامناسب) و نیز در حال شستن لباس با دست نشان می دهد جمعه شب (۲۰ مه ۲۰۰۵) خبر اول شبکه تلویزیونی «ان. بی . سی.» آمریکا را تشکیل می داد. این عکسها، نخست در شماره همان روز روزنامه «سان» چاپ لندن و «نیویورک پست» چاپ آمریکا که هر دو متعلق به امپراتوری رسانه ای «روپرت مورداک» استرالیایی هستند انتشار یافته بود و «سان» وعده انتشار عکسهای بیشتری را داده بود که روز بعد به این وعده عمل کرد.
یکی از عکسها سراسر صفحه اول «سان» را پوشانده بود.
این عکسها از دوربین امنیتی سلول شش متر مربعی صدام استخراج شده و مربوط به یک سال و چند ماه پیش بود، زیرا که شکل ریش صدام در این مدت تغییر کرده است. این دوربین در طول شبانه روز از صدام و حتی توالت رفتن او عکس می گیرد تا حرکاتش زیر نظر ماموران محافظ او باشد که آمریکایی هستند.
یکی از عکسها، صدام را در حال خواب با کت نشان می داد و ثابت می کرد که سلول او در شب سرد بوده و لخت بودن وی در عکس دیگر حکایت از گرمای سلول در ساعات روز دارد. بنابراین به نظر می رسد زندان او محیط راحتی نبوده است.
طبق برخی شایعات، این عکسها به قیمت گزاف به روزنامه های «مورداک» فروخته شده بودند! و دولت آمریکا که این عمل را محکوم ساخته اشاره کرده است که درصدد تحقیق است که این عکسها که از اسرار نظامی است چگونه همزمان تنها به این دو روزنامه درز کرده و با چه هدف و انگیزه انتشار یافته است!.
سلول صدام دارای یک صندلی پلاستیک، یک تخت یکنفره کوچک (سفری ـ موقت) و یک میز کوچولو است. گفته شده است این وضعیت و عمل انتشار عکسها که با هدف تحقیر زندانی صورت گرفته از مصادیق نقض اصول و مفاد کنوانسیون ژنو است که تحقیر و اهانت به زندانی جنگی را اکیدا منع کرده است. انتشار این عکسها همچنین مغایر با قانون آمریکایی « منع مداخله در زندگی خصوصی افراد» خوانده شده است که الگوی سایر کشورها قرار گرفته است.
رسانه ها در گوشه و کنار جهان جز رسانه های متعلق به روپرت مورداک، از زاویه انتقادی و تعجب به انتشار عکسهای صدام نگریسته بودند. برخی از اصحاب نظر بیانات اخیر «گالووی» عضو پارلمان انگلستان در مصاحبه با «چارلی رز» را که از تلویزیونی عمومی آمریکا (پی بی اس) پخش شد و گفته بود که حکومت صدام ساخت مشترک آمریکا و انگلستان بود نقل کرده و اظهار کرده بودند که تردید دارند انتشار این عکسها، صرفا کار سردبیران دو روزنامه باشد. در روزنامه های عربی، عکس صدام در حال شستن لباس چاپ شده، نه عکس او با شورت نامناسب.
برخی از مردم کوچه و بازار در پرسش و پاسخ با روزنامه ها گفته اند که چاپ کردن چنین عکسهایی جز چوب زدن به مرده چیز دیگری نمی تواند باشد که هرکس آن را نمی پسندد. وقتی کسی اسیر باشد، حتی می توان او را لخت مادرزاد کرد و عکس گرفت، ولی اخلاقیات چنین عملی را تایید نمی کند و در افکار عمومی واکنش منفی به وجود می آورد.صدام در آخرین روز دسامبر ۲۰۰۶ اعدام شد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید