جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۲۴ مه ۱۷۴۳ ـ زادروز« ژان پل مارا » انقلابی رادیکال فرانسه


۲۴ مه ۱۷۴۳ ـ زادروز« ژان پل مارا » انقلابی رادیکال فرانسه
« ژان پل مارا marat » انقلابی رادیکال فرانسه ۲۴ مه ۱۷۴۳ به دنیا آمد و ۵۰ سال عمر کرد. وی یک پزشک بود که با نوشته هایش مردم فرانسه ترغیب به تغییرات کلی در وضعیت اجتماعی و سیاسی وطن خود کرد. کتاب های متعدد نوشت که یکی از آنها « زنجیرهای بردگی » است . وی با انتشار روزنامه خود «L’ amie du peuple» دلایل کافی در اختیار مردم فرانسه گذارد تا برضد سلطنت و حکومتی که داشتند بپاخیزند. این روزنامه که برای نخستین بار ، مردم عادی در آن جایی برای بیان رنجها و درد دل خود یافته بودند آن چنان مورد توجه واقع شده بود که در روز دوبار چاپ می شد که در قرن ۱۸ کار بی سابقه ای بود.
مارا در آستانه انقلاب به ژاکوبن ها پیوست . او بود که در جریان انقلاب به کاخ سلطنتی حمله برد و لوئی شانزده و همسرش ماری آنتوانت را دستگیر کرد و آنقدر پافشاری کرد تا اعدام شدند.
"مارا" در عین حال یک ناسیونالیست بود و ناپلئون اعتراف کرده بود که تحت تاثیر افکار مارات قرار گرفته و تا این حد عاشق فرانسه شده بود . ناسیونالیسم مارا بر پایه ملی و رفاه و سربلندی همه ملت بود و فرد را به تنهایی در نظر نمی گرفت . از عقاید دیگر مارات که باقی مانده و مورد توجه است تاکید بر« شایسته سالاری» بود . وی نوشته است که پیشرفت ملت میسر نخواهد شد مگر این که کارها به دست کاردانان سپرده شود و روی این اعتقاد خود که ریشه در احساسات ملی اش داشت شدیدا ایستادگی می کرد و مانع از آن می شد که هر کس تنها به دلیل شرکت در انقلاب به مقام برسد. عقیده دیگر او که در همه آثار و نوشته هایش منعکس است این بود که به هر وسیله ، باید صدای مردم ــ ولو مخالف ــ شنیده شود . وی می گفت که شنیده شدن نظرات دلیل پذیرفتن آنها نیست.
"مارا" با این عقاید و نیز تنفر از اشرافیت ، مخالفان فراوان مخصوصا در میان ژیروندن ها که میانه روهای انقلاب فرانسه بودند داشت و سرانجام ۱۳ ژوئیه ۱۸۹۳به دست «شارلوت کوردای» دختر یکی از اشراف سابق کشته شد. شارلوت در این روز وارد خانه "مارا" شده بود و اورا که در وان حمام بود با دشنه کشته بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید